Wednesday, August 7, 2013

Duit pra Raya

Perasan tak satu perkara? Bila dah dekat-dekat nak raya ni selalunya ada je benda yang memerlukan duit atau merugikan duit kita. Kalau keluar duit untuk persiapan raya tu biasa la. Tapi ini duit yang perlu dikeluarkan untuk benda-benda lain atau kerugian harta benda yang tiba-tiba berlaku ke atas diri kita. Kalau tak terjadi pada kita pun, pasti terjadi kepada orang-orang di sekeliling kita.

Pagi tadi seorang kawan saya kerugian hampir RM 5 ribu kerana keretanya dipecah dan barang-barang di dalam kereta dicuri. Minggu lepas, seorang lagi kawan saya pun mengalami nasib yang sama dengan anggaran kerugian sebanyak RM 2 ribu. Kejadian berlaku di Downtown Cheras. Kelmarin pula, seorang kawan saya ditipu oleh klien berkaitan insurans kereta. 

Seorang kawan saya mengalami kerosakan gear kereta pada hari dia sepatutnya pulang ke kampung Sabtu lepas. Saya sendiri pernah mengalami kemalangan kecil pada bulan puasa di mana kereta saya terlanggar bahagian belakang kereta orang lain. Kecil-kecil pun terbang juga RM 500. Dah la masa raya nak pakai duit, kena pula benda-benda macam tu. Memang dugaan betul. Nampak tak, macam-macam hal berlaku bila nak dekat raya ni. Yang saya perasan selalunya berkaitan kecurian, kerosakan kenderaan dan kemalangan jalan raya. 

Jumaat lepas, dalam perjalanan ke tempat bermain futsal, kebetulan saya dan kawan saya bersembang tentang road tax kereta. Bila sampai di tempat futsal kawan saya saja la tengok road tax kereta saya. Rupanya dah lama mati road tax tu. Saya punya la selamba memandu ke sana ke mari. Ayam betul!!! Masa ni la tiba-tiba nak kena renew insurans dan road tax kereta. *_*

No comments: