Monday, March 21, 2016

Half-marathon pertama saya

Assalamualaikum..

Alkisahnya minggu lepas saya dah selamat berlari untuk jarak yang paling jauh pernah saya lari iaitu 21km. Tak sangka akhirnya saya masuk juga kategori larian sejauh ini. Sol la ni paksa saya..haha. Sebelum ni ada juga kawan daripada 'Geng lari-lari' ajak saya masuk 21km atau lebih mudah disebut HM (half-marathon), tapi saya kata "Kerja gila la nak lari jauh-jauh sampai 21km ni, malas la aku". Namun sekarang saya tak nak komen..hahaha

Pada hari Ahad itu, seawal pukul 3.20 pagi saya dah bangun dan bersiap untuk keluar. Woi..awal betul. Mujur Newcastle tiada perlawanan, boleh tidur awal. Biasanya saya hanya perlu bangun dalam pukul 5 pagi, sebab daftar pun untuk jarak 10 atau 12 km saja. Kemudian sempat solat Subuh di masjid yang berhampiran, dan mula berlari dalam pukul 7 pagi. Tapi ni lagi awal daripada tu. Sol tiba di rumah saya seperti yang dijanjikan pada pukul 4.00 pagi dan kami bertolak ke tempat larian. Di sana kami bertemu dengan Jejai. Mereka berdua ni dah ada pengalaman berlari HM sebelum ni. Saya je newbie.

Pada pukul 5.00 pagi kami sudah dilepaskan untuk UEM Charity Run 2016 yang berlangsung di Lebuhraya NKVE. Kali pertama saya mula berlari sebelum Subuh. Dari rumah saya dah siap-siap ambil wudhu supaya senang bila nak solat nanti. Persediaan saya memamg mantap dan sempat saya mengkhabarkannya kepada Sol.

Maka saya pun berlari dengan kelajuan sederhana. Sol seawal jarak 2km dah melepaskan saya berlari di depan, manakala Jejai dapat saya potong pada km ke-3. Sebelum masuk waktu Subuh, 4-5 kali juga saya terkentut. Tak guna..susah nak tahan..haha.

Saya dan pelari yang lain berhenti solat Subuh di tepi lebuhraya. Ada yang berhenti awal, ada yang berhenti kemudian. Stesen air yang disediakan oleh penganjur untuk pelari menyejukkan badan (besen berisi air dan span) menjadi tempat kami mengambil wudhu. Lari-lari juga, kewajipan jangan dilupa. Setelah saya habis solat, Sol baru tiba untuk solat. Saya meneruskan larian yang masih jauh lagi.

Akhirnya saya berjaya menamatkan larian half-marathon pertama saya dalam masa hampir 3 jam. Catatan masa rasmi saya ialah 2:54:56. Kedudukan jangan cerita la, no.600 lebih daripada 1080 peserta lelaki..hehe. Alhamdulillah, dapat habiskan pun dah puas hati.

Larian saya yang seterusnya ialah We Run KL 2016. Half-marathon juga!






No comments: