Tuesday, February 24, 2015

Kasut paling sesuai untuk menunggang motosikal

Sebelum saya memulakan cerita, saya ada 1 soalan: Motorsikal atau motosikal?
Jawapannya 'motosikal' ye anak-anak..(sumber: DBP)

Ramai orang menunggang motosikal untuk pergi ke tempat kerja, termasuklah saya. Ini kerana menunggang motosikal lebih menjimatkan duit dan masa. Tak perlu membayar duit tol, kos minyak yang lebih murah dan tak terperangkap dalam kesesakan trafik. Cuma kalau hujan tu memang basah la ye..hehe. Jadi untuk mengelakkan basah, kita perlu bersedia dengan baju hujan. Tak perlu nak buang masa duduk berteduh bawah jambatan apabila hujan, tambahan pula duduk di bawah jambatan ni pun bahaya sebab kadang kala pemandu kenderaan yang lain tak perasan kehadiran kita di situ. Cuma kalau hujan terlalu lebat sampai tak nampak jalan tu kena la berteduh juga sekejap.

Faktor cuaca yang tidak menentu semasa pergi dan balik dari kerja menyebabkan ramai penunggang motosikal meninggalkan kasut kerja di pejabat dan hanya memakai selipar semasa menunggang. Kalau pakai kasut kerja nanti basah pulak. Ini sebenarnya tindakan yang tidak selamat terutama kalau jarak dari rumah ke tempat kerja agak jauh. Semasa hujan, selipar akan menjadi licin dan ada kemungkinan boleh tergelincir dan tertanggal dari kaki. Jika berlaku kemalangan pula, kaki akan cedera kerana tiada perlindungan.

Tak salah kalau anda meninggalkan kasut kerja di pejabat, tapi anda harus memakai kasut lain sebagai ganti untuk menunggang motosikal, bukan memakai selipar. Setelah puas mencari-cari, saya akhirnya menemui jawapan bahawa kasut yang sesuai dipakai untuk menunggang motosikal ialah kasut sukan air (water sport shoes). Kasut sukan air ni ringan dan cepat kering bila terkena air sebab ia ada lubang-lubang untuk membenarkan air mengalir keluar. Jadi tak kisahlah kalau kena hujan, sampai rumah atau pejabat cuma perlu biarkan ia kering. Dah memang kasut ni dicipta untuk kena air pun.

Ada banyak kasut sukan air di pasaran. Jenama Adidas mempunyai beberapa keluaran kasut sukan air yang menarik. Ianya direka untuk kegunaan di atas bot sebenarnya, tapi sangat praktikal untuk digunakan di atas motosikal sebab di Malaysia ni selalu hujan, jadi bila kita naik motosikal tu umpama aktiviti sukan air juga..hehehe.

Adidas Climacool Boat

Adidas Boat CC Lace

Lubang-lubang air di bahagian dalam kasut

Bergaya dan selamat ;)
Bagi yang memakai selipar semasa menunggang motosikal tu cuba ubah gaya supaya lebih selamat. Pilihlah kasut macam mana pun, yang penting tak pakai selipar.

Jumpa lagi! ;)


No comments: