Tuesday, March 19, 2013

Garis sempadan itu

Apa respon kita kalau orang melayan kita dengan teruk atau dengan tiada budi bahasa? Ada orang yang cuma diam, dan ada orang yang akan marah balik. Orang yang tak berbudi bahasa ni selalunya dia akan rasa lagi hebat kalau orang diam.

Walaupun kita diam, dalam hati sebenarnya dah bergolak dengan perasaan marah dan sedang bergelut pula untuk mengawalnya. Dalam keadaan ini, kita akan serta merta melukis garis sempadan dalam minda dan kita akan tengok orang ini akan melintasinya atau tidak. Oh, ataupun kita tidak perlu melukisnya sebab ia memang dah berada di situ. Ia akan muncul dan ghaib mengikut keadaan. Jadi kalau orang itu melintasinya, dia harus bersedia untuk menerima sebarang kemungkinan yang akan berlaku sebab kita pasti akan memberi respon. Sekuat mana respon itu kita sendiri pun tidak tahu.

Kalau kita berjaya mengawalnya sampai selesai, kita akan berasa sangat lega sebab kita tahu kalau ianya berlaku pada masa dahulu, kita sudah pasti akan memberi respon serta merta. Cuma sekarang ni kita cuba untuk mengelaknya, kadangkala ditambah senyuman lagi. 

Apabila kita lari dari keadaan yang mungkin akan jadi lebih tegang, orang yang berkenaan akan berasa puas hati sebab merasakan semua perkara berada dalam kawalannya. Takpe lah, biarkan dia. Nasibnya lepas ni belum tentu lagi. Kita cuma berharap bila karma datang memberi pengajaran kepadanya, kita akan berada di situ untuk ketawa sepuasnya.

Kelmarin jumpa orang yang tak berbudi bahasa. Berlagak tak kena tempat..haha

No comments: