Thursday, September 25, 2008

Hati-hati berbelanja

Lebih kurang seminggu lagi, umat Islam akan menyambut Hari Raya
Aidilfitri. Di saat ini, makin sibuk la persiapan raya dilakukan.
Macam-macam benda nak dibeli. Cuti hujung minggu ni, pasti ramai yang keluar untuk berbelanja, ramai juga yang dah mula bercuti panjang dan pulang ke kampung halaman masing-masing. Waa...seronoknya.

Bagi yang merancang untuk keluar berbelanja hujung minggu ni, saya nasihatkan berhati-hati. Jangan terlalu leka sehingga kadang-kala anak yang dibawa hilang entah ke mana. Kalau ditemui oleh orang yang baik dan dihantar ke kaunter informasi atau balai polis berdekatan, tidak mengapalah. Jika terus ghaib tanpa jejak bagaimana? Pasti tidak bermakna sambutan pada tahun ini.

Anda juga dinasihatkan tidak membawa wang tunai yang terlalu banyak. Adakah anda fikir penjenayah akan berehat pada bulan puasa? Sudah tentu tidak. Saya sendiri pernah melihat seorang wanita menyerahkan sejumlah wang kepada dua orang lelaki di hadapan kompleks Sogo. Kemudian dua orang lelaki itu berlalu pergi. Ramai juga orang lain yang berada di situ, semuanya sibuk dengan hal masing-masing. Beberapa minit kemudian wanita itu seperti tercari-cari sesuatu, memandang ke sekeliling sambil menangis. Rupa-rupanya dia telah dipukau.

Jadi, berhati-hati semua..


4 comments:

memYmine said...

abg lan..heheh..da link kn blog abg kat blog saye.hehehe..slamat ramahdan juge..slamt raye..
saye pun kene pukau..sbnrnye terpukau tgk brg2 kat sogo sume murah2.hahahha.. nk duit raye :)

azlan shah said...

Salam Ramadhan...& Selamat Hari Raya..Umairah..
Terima kasih menjadi pengomen pertama..
Baru nk berjinak2...haha

huzaimi said...

ada bakat la abg lan ni..

azlan shah said...

tima kasih..
nk duit raya la tu...hehe