Wednesday, May 30, 2018

Naluri seorang ayah

Minggu lepas aku bertugas di luar kawasan iaitu di Johor Bahru. Seminggu sebelum tu aku cari la hotel yang sesuai untuk aku dan rakan2 sekerja menginap. Aku perlu tempah 2 bilik, sebab kami berempat. Ala untuk satu malam je pun. 

Cari punya cari di Booking.com, aku jumpa satu hotel yang lokasinya macam ok, review oleh pelanggan yang menginap pun ok. Biliknya betul2 tinggal 2 je kosong. Satu bilik twin-sharing dan satu lagi bilik deluxe triple. Bilik twin-sharing ni macam biasa ada 2 katil single, manakala bilik deluxe triple ni ada 1 katil queen dan 1 katil single. Aku nak 2 bilik twin-sharing je sebenarnya, tapi disebabkan malas dah nak cari hotel lain, aku tempah je la kedua-dua bilik tu.

3 hari sebelum aku outstation, tiba-tiba pengasuh anak aku minta cuti pula pada tarikh yang sama aku ke Johor. Ada urusan katanya, kena ke pejabat mana entah. Anak pengasuh tu siap dah ambil cuti untuk bawa ibunya ke pejabat tu. Ini dah kira bukan minta cuti la, ini dah kira beritahu nak cuti. Adoi, kenapa la tak beritahu awal2, boleh la kita runding tarikh yg sesuai untuk cuti, contohnya selepas aku balik dari outstation. Isteri aku tak dapat cuti pada tarikh tu sebab ada kerja penting, lagipun kalau nak mohon cuti kena mohon seminggu awal. Nampak..kan dah susah macam ni. 

Jadi setelah difikir-fikirkan, hanya ada 1 jalan penyelesaian iaitu aku terpaksa bawa anak ke Johor, sebab kerja di Johor pun tak formal sangat, lebih kepada site visit je. Patutlah aku rasa malas nak cari hotel lain yang ada bilik twin-sharing. Rupanya ada seorang lagi 'staf' yang nak tidur di katil queen tu..hahaha.

Begitulah naluri seorang ayah. 


2 comments:

Ann Ishak said...

dapat jugak anak berjalan sambil bapaknya bekerja :D

Lan Bingka said...

@Ann Ishak: betul gak tu. Mujur ada katil kosong..hehehe