Monday, May 28, 2018

Kegagalan Iskandar Puteri Night Marathon

Sebenarnya dari bulan lepas aku nak cerita pasal ni, tapi agak sibuk.

Seminggu selepas larian SCKLM 2018, aku ke Johor pula untuk menyertai Larian Iskandar Puteri Night Marathon, kategori 10 km je. Ini edisi kedua larian tersebut. Edisi pertama pada tahun lepas aku tak masuk. Bila aku tanya pada kawan, dia kata ok.

Pada pukul 7 petang aku bergerak dari rumah saudara di Kulai ke Kota Iskandar. (Sebenarnya aku masuk larian ni sebab nak melawat saudara di Johor juga. Sambil2 la tu.) Aku merancang nak parkir kereta di kawasan berhampiran Masjid Kota Iskandar. Di dalam perjalanan, aku melalui 2 water station yang akan beroperasi semasa larian. Agak pelik juga aku melihat water station itu masih kosong, hanya ada meja dan kerusi padahal masa tu dah pukul 7:20 petang. Seorang petugas pun tiada, sedangkan larian bagi kategori Full Marathon akan bermula jam 8:00 malam.

Aku sampai di kawasan garisan permulaan pada jam 7:50 petang. Masa aku sampai tu aku lihat ramai petugas/sukarelawan baru tiba. Dalam hati aku berkata "Aik lambatnya sampai. Oh mungkin dari masjid" Lepas tu aku terfikir.. susah juga buat larian malam ni, petugas tak boleh nak bersiap awal di tempat masing2 sebab nak solat maghrib dulu. (Macam aku takpe..musafir. Balik rumah jamak takhir.)

Selepas kategori Full Marathon dan Half Marathon dimulakan, maka tibalah giliran pelari kategori 10km dilepaskan iaitu pada jam 8:30 malam. Semasa larian, ada 2 water station yang kehabisan air. Agak kehausan juga dibuatnya, tapi mujur la aku cuma masuk 10km, so tak rasa teruk sangat. Aku cuma kesian pada pelari2 HM dan FM, macam mana mereka nak berlari dengan keadaan air yang tak cukup. Bila sampai di garisan penamat, aku dapat lihat berkotak-kotak air disusun di satu sudut. Air ini la yang sepatutnya dibawa ke water station.

Selepas tu aku nak ambil pingat. Signage pun takde untuk setiap kategori. Terpaksa tanya kepada orang yang tengah beratur, ni untuk kategori berapa km. Semasa beratur tu aku dah berazam tak nak masuk larian ni lagi. Tak teratur.

Esoknya kecoh di page fb IPNM, ramai pelari mengamuk terutama yang masuk kategori Full Marathon. Ada gambar meja water station yang diterbalikkan. Ada yang merungut pasal shuttle bus lambat, signage untuk jarak tak cukup,  dan macam2 lagi. Tidak lama selepas itu, penganjur mengumumkan bahawa larian IPNM tidak akan dianjurkan lagi untuk tahun2 akan datang.

Pandangan aku untuk penganjuran larian ni, jika anda tiada pengalaman sebelum ni, buat la kategori jarak dekat2 dulu, contohnya 5km dan 10km. Buat la dalam 2-3 tahun. Lepas dah faham segala aspek dalam penganjuran, baru la kau tambah kategori 21km dan bila dah cekap baru la tambah kategori 42km pula. 

Untuk IPNM ni memang sayang la. Website, baju dan pingat dah cantik. Pendaftaran pun dibuka sejak tahun lepas. Penaja pun banyak. Tapi akhirnya gagal pada hari acara.


Nota kaki: Kawan aku tu masuk 5km je, patut la dia kata ok. Tak rasa apa pun..haha

2 comments:

Ann Ishak said...

ada terniat nak reg this event sebelum ni, mujur tak jadi reg :D
tapi memang tak patut organizer buat macam tu, if ada internal problem or ape saja masalah...plan/do it necessarily or batalkan terus event. kesian pada runner yang datang jauh2 semata untuk event ni.

Lan Bingka said...

@Ann Ishak: tu la.. naya kat orang.