Monday, July 22, 2013

Harta

Salah satu topik dalam tazkirah yang saya ikuti semasa selingan solat tarawih ialah perihal harta. Kita sebagai umat Islam tidak dilarang sama sekali untuk mencari harta, tapi jangan sampai hal harta ni kita simpan di dalam hati. Maknanya jangan kita terlalu menyayangi harta dunia dan jangan kita terlalu memikirkannya sampai pening kepala. Apa yang terjadi sekarang ialah manusia berlumba-lumba mencari harta dunia sehingga melupakan akhirat. Manusia juga sanggup melakukan apa saja demi harta.

Sesungguhnya harta ni..semakin dicari semakin tidak cukup rasanya. Biarlah sedikit harta yang kita miliki tetapi barakah. Jika kita dimurahkan rezeki oleh Allah untuk mempunyai harta yang banyak, gunakanlah harta itu dengan sebaiknya dan jangan kita terlalu berkira untuk menggunakannya ke jalan Allah kerana itu sebenarnya amanah Allah kepada kita. 

Tak perlulah kita sampai bermusuhan disebabkan harta kerana itu semua bersifat sementara dan tidak boleh dibawa mati. Mari kita sama-sama renungkan tazkirah ini dan sentiasa beringat bahawa semua harta di dunia ni milik Allah semata-mata.

No comments: