Monday, June 3, 2013

Mimpi ke Newcastle

Baru-baru ini saya bermimpi yang saya telah ke luar negara untuk menenangkan jiwa :)

Sebelum ni saya hanya pernah ke Singapura, tapi kali ni saya pergi jauh sedikit iaitu ke UK atau secara spesifiknya ke England. Saya bertolak dari Malaysia dengan seorang kawan, manakala seorang lagi sudah pergi lebih awal, jadi kami bertemu di London.

Kami tiba di London pada jam 8.00 pagi. Suhu ketika itu sangat sejuk, sekitar 5 darjah celsius. Kami meletakkan beg di Victoria Coach Station dan memulakan aktiviti berjalan-jalan di sekitar kota London sementara menunggu bas ke Newcastle pada jam 11.30 malam. Sebagai penyokong Newcastle United, itulah tujuan utama kami ke England iaitu untuk ke Newcastle Upon Tyne dan menyaksikan pasukan kami beraksi. Tempat-tempat di London yang sempat kami lawati ialah Big Ben, Buckhingham Palace, St James's Park dan stadium-stadium di sekitar London seperti Stamford Bridge, Craven Cottage, Emirates dan Loftus Road. Kami juga sempat makan tengahari di Malaysia Hall London. Untuk malam pertama, kami bermalam di dalam bas yang menuju ke Newcastle. Jimat kos penginapan. Perjalanan ke Newcastle mengambil masa 6 jam setengah.

Pada pukul 6 pagi, kami selamat tiba di Newcastle. Keterujaan yang sepatutnya diraikan dengan melompat keriangan sebaik menjejakkan kaki ke bumi Newcastle tidak terjadi kerana suhu yang tersangat sejuk (lebih sejuk dari London) sehingga kebas dan hampir beku rasanya tangan saya walaupun dah memakai sarung tangan. Bergegas kami ke tandas supaya dapat merasa air panas dari pili. Rasa macam nak berendam dalam sinki pun ada. Kemudian kami menuju ke asrama backpackers yang telah ditempah lebih awal. Masih terlalu awal sebelum kami boleh check-in, jadi kami meletakkan beg di bahagian receptionist dan keluar semula. Setelah bersarapan, kami menaiki bas menuju ke Alnwick Castle. Istana ini terkenal kerana menjadi set pengambaran bagi Hogwarts dalam filem Harry Potter. Sangat menarik tempat ni. Bukan saja mempunyai pemandangan yang cantik dan binaan yang memukau, terdapat juga pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan oleh pengunjung dewasa dan kanak-kanak. Bayaran masuk adalah 14 pound. Kalau lihat pada peta, dah dekat dengan Scotland sebenarnya. Rasa rugi pula tak pergi. Dapat masuk sempadan pun jadi la.

Pada hari ketiga kami mengikuti stadium tour di stadium St James' Park kepunyaan Newcastle United. Bayaran masuk adalah 10 pound dengan durasi lawatan selama 1 jam setengah. Memang best. Selepas itu kami ke masjid yang terletak di Newcastle University untuk menunaikan Solat Jumaat. Tak terserempak pula dengan pemain-pemain Newcastle yang beragama Islam seperti Tiote, Cisse, Ben Arfa, Sissoko, Haidara, Mbiwa atau Abeid...hehe. Usai solat, kami ke NUFC Official Store untuk membeli-belah barangan Newcastle United  yang sememangnya susah nak dapat di Malaysia. Ramai juga kawan-kawan yang pesan belikan barang.

Panjang pula cerita saya kan? Disebabkan dah panjang, saya sambung lagi cerita saya di bawah..

Pada hari ke-4, kami menjelajah ke bahagian lain timur laut England iaitu ke Middlesbrough dan seterusnya ke Sunderland. Destinasi tumpuan kami ialah stadium mereka kerana kedua-dua kelab ini adalah musuh ketat Newcastle. Saja la nak melawat tempat musuh. Sebelum pulang ke asrama, kami singgah makan di Restoran Rasa Nusantara milik rakyat Malaysia yang menetap di sana. Seronok dapat makan masakan Melayu.

Hari ke-5 (Ahad) ialah hari yang ditunggu-tunggu. Matchday!! Perlawanan terakhir bagi musim 2012/13 ini menemukan Newcastle United dan Arsenal. Sekiranya tak berjaya ke stadium dan menyaksikan Newcastle  United beraksi, maka gagal la perjalanan kami ini. Perlawanan akan berlangsung pada jam 4.00 petang. Pagi tu kami berjalan-jalan dulu di sekitar Quayside, kawasan yang terletak di tepi sungai Tyne (The River Tyne). Kebetulan ada Sunday Market pula, meriah la suasana. Kemudian kami pergi lagi ke NUFC Store untuk membeli barang buat kali terakhir. Seorang lagi kawan kami datang dari London bersama 3 orang kawannya sebelum perlawanan bermula. Sangat teruja rasanya dapat masuk ke stadium pada hari perlawanan dan melihat para pemain secara dekat. Walaupun Newcastle kalah 0-1, dapat menyaksikan pasukan kesayangan beraksi secara langsung di depan mata bersama kira-kira 50,000 penyokong lain adalah mimpi yang menjadi nyata bagi kami. Malam itu kami menaiki bas ke London dengan berat hati. Selamat tinggal Newcastle!

Kami tiba di London pada jam 6.30 pagi, terus ke tempat menyimpan beg dan bersarapan. Kemudian kami ke Lillywhites yang terletak di Picadilly Circus. Tak boleh nak pergi awal pun sebab kedai hanya buka pada pukul 10 pagi. Memang best kedai ni. Kalau nak membeli-belah, inilah salah satu tempatnya. Terdapat pelbagai barangan yang dijual dengan harga yang murah. Masa tu ada sale pula, lagi la murah. Malangnya tak lama kami dapat meluangkan masa di sini sebab kena bergegas ke lapangan terbang untuk pulang ke Malaysia. Nak ke Oxford Street pun tak sempat. :(

Syukur kami selamat tiba di Malaysia. Itulah serba sedikit cerita perjalanan saya ke Newcastle. Walaupun tak lama mana saya di sana, pengalaman sepanjang berada di sana sangat menarik dan mengajar saya tentang banyak perkara.  :)

Howay the lads!

12 comments:

Sky0ne said...

Aku tak pernah lagi jejak kaki ke sana. Paling jauh sampai pun sampai tanah Jepun je. Entah bila la dapat ke Eropah pulak

ummie said...

Seronoknya..teringin juga...

Lan Bingka said...

Faizal Anuar: nanti sampai la tu, yang penting kena rancang awal dan beli tiket awal untuk dapat tiket flight murah

Lan Bingka said...

ummie: memang best, seminggu rasa tak puas..hehe

Unknown said...

Dgr kata susah nk buang air. Hihi..

Lan Bingka said...

Safwan Jr: botol plastik kena sentiasa ada dalam beg, baru senang segala urusan ;)

ajax85 said...

tahniahlah sbb dpt g ke sana..heheh.sila lah dtg ke blog sy ye..http://ajax85.blogspot.com

Lan Bingka said...

man: terima kasih :)

Mia Liana said...

wahhhh... best.. best..

. said...

wah.jauh tu.

zi wahid said...

wah.. mimpi jadi kenyataan rupanya.. bestnya!:)

~cik shanashaida~ said...

untung la dpt pegi newcastle.. :)