Saturday, March 2, 2013

Singgah di masjid

Kisah ni berlaku dulu, semasa saya sedang belajar.

Saya tinggal di rumah sewa berhampiran dengan tempat saya belajar di Jitra, Kedah. Pada satu malam tu, ada seorang housemate kami tidak pulang ke rumah. Kami tertanya-tanya ke mana dia menghilang. Selepas semalaman tak muncul-muncul, akhirnya dia kembali ke rumah pada pagi esoknya.

Dia pun menceritakan pengalamannya..

Dia sebenarnya memang nak balik ke rumah. Dalam perjalanan tu tiba-tiba dia berasa sakit perut, lalu dia menghalakan motornya ke sebuah masjid yang terletak di tepi kampung. Masa tu dah pukul 11 lebih, tiada jemaah yang berada di masjid. Dia pun cepat-cepat menuju ke tandas.

Tandas masjid macam biasa la, ada satu pintu utama dan di dalamnya ada banyak tandas, sama seperti kebanyakan tandas awam yang lain. Pintu utama tu tertutup. Dia pun membuka pintu tu dan terus masuk ke dalam tandas. Cahaya di dalam tandas samar-samar kerana banyak lampu yang tidak menyala, sama ada memang rosak atau suisnya tidak dihidupkan.

Setelah selesai menunaikan hajatnya, dia pun melangkah untuk keluar dari tandas. Dia terkejut melihat pintu utama telah tertutup kembali. Dia mahu keluar dengan segera, tapi dia bertambah terkejut apabila melihat tiada tombol untuk membuka pintu itu dari dalam. Entah macam mana, handphonenya tidak dibawa pula. Setelah mendapati memang tiada cara untuk keluar dari situ, dia pun mula melaung meminta tolong. Masa ni, kami yang mendengar ni dah tergelak geli hati. Kalau ada orang yang mendengar jeritannya pun, siapa yang berani nak buka pintu tengah-tengah malam macam tu kan..hahaha.

Selepas penat menjerit meminta tolong, dia pasrah dengan nasibnya yang terpaksa bermalam di tandas itu. Dia duduk dalam keadaan cuak di situ dan mengharapkan tiada perkara-perkara pelik berlaku. Akhirnya dia tertidur juga. Dia tersedar apabila mendengar suara orang di luar tandas pada waktu Subuh. Dia pun terus mengetuk pintu tandas sambil meminta tolong. Jemaah masjid yang datang untuk solat Subuh telah membuka pintu tandas dan dia pun diselamatkan.

Kami sambung gelak selama 2 hari...hahaha.

Kesimpulannya apa? ;)

4 comments:

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

lan dulu poli jitra ka? heee *teka ja

Lan Bingka said...

Syafawani: yup..hehe

KHAIRUL AMRAN said...

kesimpulannya, nak berak jangan tutup pintu. tutup muka jer.. hahaha

Lan Bingka said...

Khairul Amran: haha, apa punya kesimpulan da