Tuesday, February 12, 2013

Masa yang terbuang

Emak dan makcik sebelah sedang bersembang di tepi pagar ketika aku mengangkat Hani yang sedang merangkak di muka pintu. Sebelah tangannya dah keluar. "Eh Hani nak pergi mana ni?" Alahai si comel ni. Aku tak berdiri lama di pintu, terus aku mengelek Hani ke dalam.

Sekonyong aku melangkah, aku terdengar makcik sebelah membuka topik baru. "Si Along tu bila lagi tu? Malas aku nak dengar lagi, terus aku melayan Hani bermain. Aku yakin maksud soalan tu bukan bertanya bila aku nak mandi.. ;)

Sibuk la makcik ni. Makcik mana tahu apa yang aku lalui. Kalau ikutkan niat nak kahwin, 6-7 tahun dulu aku dah kahwin. Tapi takde jodoh dengan S. Apa dia ingat aku goyang kaki tunggu jodoh datang?

Berkawan dengan orang ni kan satu proses. Kadang-kadang masa mula perkenalan semuanya ok, tapi bila dah lama sikit berkawan mula la timbul benda-benda tak serasi ni. Mula la saling tak memahami, mula la tak menghormati dan macam-macam lagi. Bab tak menghormati ni memang aku tak suka, tapi yang paling aku menyampah sekali ialah  bila kau sentiasa ada cara untuk menyakitkan hati. Ini ibarat orang datang bawa segelas air dan beri pada kau untuk menghilangkan dahaga, tapi kau curah air tu ke longkang.

Bila dah berkawan rapat dengan seseorang tu, tiba-tiba banyak pula huluran salam perkenalan yang lain. Yang nak jadi matchmaker pun ramai. Terpaksa la diabaikan demi tak melukakan hati sesiapa, demi tak nak orang mengharap, demi tak nak pening kepala. Tapi bila tak lama jodoh dengan orang yang kita kawan tu, peluang-peluang yang datang sebelum tu pun dah tertutup. Kau ingat semua orang nak tunggu kau? haha..

Jadi lebih kurang macam tu la perjalanan aku. Aku boleh nak bercerita panjang lebar lagi, tapi aku malas. Aku tak menyesal berkawan dengan orang. Cuma yang aku kesalkan ialah masa yang terbuang.

Nasib baik ada Hani si penghibur hati.. ;)


9 comments:

~cik shanashaida~ said...

yes..masa yg terbuang..ape yg penting doa usaha ikhtiar tawakal..DIA lbh tahu segalanya.. :)

the malay male said...

sampai masa nnt, ada lah tu

Lan Bingka said...

shana: yup, kena yakin.. ;)

Lan Bingka said...

the malay male: Insya-Allah bro :)

Norizan J said...

setuju.. kadang2 tu bukan tak tau tapi saja buat2 tak faham..main cakap je ikut suka mulut.. suka nor nyakitkan hati orang

Tinta Lana said...

Salam.

Ko jangan risau lah lan. Mesti ada.

Tapi, jodoh memang kena usaha ^_^

Nesa Wazir said...

jgn anggap spt masa yg terbuang, anggaplah satu pengalaman. lepas ni bunyinya mungkin lebih bermakna :)

+qasih nadira+ said...

comel nye hani.xpe.Jodoh 2 kan keje Allah.dont wori~ :) yakin diri!

Marliana said...

Totally agree.... Saya pun berhadapan dengan situasi yang sama... Sebagai perempuan lg la kan.... But, redha n sedapkan hati, jodoh itu rahsia allah...:-)