Tuesday, January 22, 2013

Cameron, aku datang!

Saya perlu bekerja di luar kawasan pada 26-28 Januari 2013. Itu saya dah tahu kira-kira sebulan yang lalu.
Tapi minggu lepas baru saya perasan yang tarikh tu rupanya kena pada tarikh cuti panjang sempena Maulidur Rasul dan Thaipusam. Saya macam.. "What? Kena kerja?"  Alaa..

Destinasi saya bertugas nanti ialah Cameron Highlands. Dah 19 tahun berlalu sejak kali pertama dan terakhir saya ke sana. Masa tu saya baru berumur 12 tahun.

Walaupun hanya sekali pernah ke sana, kenangannya memang takkan dilupakan sampai bila-bila. Kami sekeluarga mengikuti rombongan anjuran tempat ayah saya bekerja. Disebabkan kami tinggal di kuarters, jadi rakan-rakan sekerja ayah tu jiran kami juga la, dan ahli keluarga masing-masing pun dah saling mengenali antara satu sama lain. Sangat seronok dan meriah keadaannya, terutama pada kami yang budak-budak ni.

....

Bas sedang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, melalui jalan yang berbukit dan bengkang-bengkok. Keadaan di dalam bas yang pada mulanya meriah semakin lama semakin sepi. Ramai penumpang sudah lena di kerusi (atau mungkin semua), hanya pemandu yang masih sedar diri.

Saya dan kawan-kawan duduk di kerusi paling belakang. Seronok sikit nak bermain atau bergurau. Adik saya duduk di bahagian paling kanan dan saya di sebelahnya. Kami yang di belakang ni tidur memang tak menyedar apa la, sebab dah penat bermain kot. Saya terjaga dari tidur bila terdengar suara lelaki menjerit dengan cemas "Budak! budak! Berhenti..berhenti..berhenti! Budak!" Semua penumpang terkejut dengan jeritan itu dan tertanya-tanya apa yang berlaku.

Lelaki yang menjerit itu ialah orang yang duduk di kerusi kedua terakhir, iaitu kerusi di hadapan saya. Semasa dia sedang tidur, dia merasai angin dari arah belakang. Dengan perasaan pelik, dia menoleh ke belakang dan alangkah terkejutnya dia apabila mendapati pintu kecemasan yang terletak di belakangnya terbuka luas dengan adik saya sedang bergayut pada pembuka pintu. Keadaan berlaku dengan sangat pantas. Tak sempat dia nak berbuat apa-apa, adik saya yang berumur 6 tahun ketika itu terlepas pautannya dan terjatuh ke atas jalan raya. Semasa saya sedar tu, adik memang sudah tiada di sebelah dan pintu ternganga. Masya-Allah..

Dalam keadaan yang kelam kabut itu, kami hanya mampu melihat keadaan adik saya yang terjatuh dari cermin belakang bas, sambil pemandu bas berusaha untuk memberhentikan bas secepat mungkin. Apabila bas berhenti, adik saya sudah hilang dari pandangan disebabkan jalan yang berselekoh. Ayah dan beberapa orang yang lain terus meluru keluar dari bas dan berlari mendapatkan adik saya. "Budak-budak jangan keluar!" tegah seorang rakan ayah ketika saya mahu turut serta. Ya Allah..hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya pada masa tu.

....

Adik saya menerima berbelas jahitan di bahagian mulut, mengalami calar-calar di bahagaian muka dan luka di beberapa bahagian badan. Mujur semasa dia terjatuh, tiada kenderaan lain yang mengekori rapat di belakang. Seorang penunggang motosikal yang kebetulan melalui jalan itu memberhentikan motornya di tengah jalan dan memapah adik saya ke tepi. Adik saya bernasib baik kerana masih sedar dan masih boleh berjalan sejurus selepas dia terjatuh, sedangkan pelbagai perkara lain yang lebih buruk boleh berlaku. Ini semua kuasa Allah.

6 comments:

Nesa Wazir said...

nesa pun baru blk dari jalan2, x jauh dah kita, nesa kat ulu yam..hehe

LoveBug said...

cameron highlands, kenangannya, demam panas. orang g jalan jalan saya terperuk dalam bilik berkelubung. masa tu enam tahun. 19 tahun dah tak jejak. huuuuu

Lan Bingka said...

Nesa Wazir: bestnya jalan2.. buat apa kat ulu yam? :)

Lan Bingka said...

LoveBug: haa, 19 tahun gak? wah..boleh pulak sama ;)

APAN said...

nice story...x terimaginasi aku. pnjg umo adik ko...alhamdulillah

Lan Bingka said...

APAN: tu la, syukur :)