Thursday, December 27, 2012

Jawapan tanpa jawapan

Bila kita dah berjanji dengan orang nak ke sesuatu tempat, dan tiba-tiba ada sebab yang buat kita tak nak atau tak jadi pergi, ada cara yang elok untuk kita menyatakannya kepada orang yang berkenaan. Kita tak boleh la beritahu tak jadi pergi dan meminta orang itu pergi saja dengan orang lain. Kalau berjanji beramai-ramai takpe, ada la orang lainnya. Tapi kalau memang nak pergi berdua je, terkulat-kulat la orang tu.

Secara automatiknya orang yang berkenaan akan tertanya-tanya sebab mengapa kita membatalkan janji. Melainkan kalau sebelum tu memang kita dah kata "Tak tahu lagi, takut ada hal. Nanti confirm balik." Then it's ok. Memang tak timbul persoalan sangat sebab ada kebarangkalian sama ada jadi atau tak jadi.  Bila jadi, tiba-tiba tak jadi tu yang menyebabkan orang bertanya.

Sesungguhnya orang yang berkenaan bukannya nak tahu sebab secara terperinci pun, cuma bila dah tertanya-tanya tu, persoalan "kenapa" memang secara spontan akan keluar. Dan persoalan kenapa tu bukanlah seperti seorang bos bertanya kepada pekerjanya, cuma sekadar komunikasi biasa. Ekpresi perasaan ingin tahu seorang manusia normal. Walaupun kita tak rasa nak beritahu sebabnya, sekurang-kurangnya berilah sedikit jawapan kepada persoalan yang bermain-main di fikiran sahabat kita tu. Ini dinamakan 'jawapan tanpa jawapan'. Itu pun sudah cukup untuk melegakan dan menjaga hati seseorang. The point is.. just say something.

Kita boleh kata:
"Sorry, ada hal la hari ni"
Dan banyak lagi yang saya boleh senaraikan di sini.

Kalau orang tu nak tahu hal apa, dan kita memang tak nak beritahu langsung sebab ia rahsia yang sangat besar, kita boleh kata:
"Ada la kerja sikit nak kena buat"
(dan banyak lagi yang saya boleh senaraikan di sini)
See, jawapan tanpa jawapan.
Kalau nak sedap lagi, bolehlah ia dinamakan 'Jawapan yang tak dianggap'..
Bila kita dah kata macam tu, orang akan faham yang kita tak nak kongsi hal kita tu dan mereka takkan tanya lagi. Tapi kalau orang tu masih juga nak tahu, boleh la kita abaikan kalau kita takde masa nak layan dan kita memang tak boleh nak bagi klu sikit pun sebab itu perkara sulit.

Well, ini sebenarnya terpulang pada sejauh mana persahabatan kita dengan seseorang tu dan sebaik mana kita nak menjaga sesebuah persahabatan. Kalau tak setuju takpe.


Sharing is caring right?

No comments: