Tuesday, February 21, 2012

Seminggu sekali

Amir dah bersedia untuk ke masjid. Dia duduk di atas motor sambil menunggu Azam. Kedua-dua tangannya kemas memegang handle motor sambil matanya memerhati budak-budak sekolah yang berjalan melintasi rumah. Asap motornya masuk sedikit ke dalam rumah melalui pintu yang ternganga. Seketika kemudian Azam muncul di pintu dengan muka dibasahi air wuduk. Dia terus menyarung selipar dan mengunci pintu rumah.

"Daus tak gi?" soal Amir
"Tak" jawab Azam
"Dia buat apa kat dalam?"
"Tidur, dia suruh kirim salam kat tok imam" tambah Amir sambil duduk membonceng di belakang Amir.
Vroomm...mereka pun bertolak ke masjid

Pulang dari masjid..

"Woi, apa nak jadi ni?" Amir sengaja menguatkan suara.

Daus terjaga dari tidurnya. Dia memeluk erat bantal yang terletak berhampiran dan menutup semula mata. "Emm..bestnya tidur" Daus bersuara sambil menggerakkan bahu.

"Dah la minggu lepas tak pergi, minggu ni tak pergi lagi.. ish ish" sampuk Azam sambil menghirup air tebu yang dibelinya tadi.

"Ala baru 2 minggu, minggu depan aku pergi la." Daus menjawab dengan suara malas. Matanya tetap terpejam.

"Rosak budak ni" kata Amir sambil berbaring di satu lagi tilam di bilik itu. Dia dah bersedia untuk tidur. Dengan langsir tingkap yang tertutup rapat, syok juga kalau dapat tidur sampai petang...gelap.

"Weh, setakat sembahyang pun harap solat jumaat seminggu sekali je.. tak payah nak bising la woi!" Daus bersuara.

Amir pantas memeluk bantal, badannya dipalingkan ke dinding dan matanya dipejamkan.

8 comments:

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

amir tdoq sampai ptg ja kan? .. :)

Lan Bingka said...

Syafawani: ye, napa? ;)

c'axoera ヅ said...

perlu nak say macam tu eyh......nak kena kira2 soal semayang

Lan Bingka said...

c'axoera: semoga kita tak lalai..

little cartoon said...

jgn nnt ada pulak dialog dia ckp "kubur sendiri2".. ayat tu klishe sgt..hahha

Lan Bingka said...

little cartoon: betul tu.. :)

khairunnisa ♥ said...

>,< tarik telinga daus ^_^

Lan Bingka said...

khairunnisa: tarik je kuat2.. ;p