Saturday, October 1, 2011

Salim budak ganas

Salim sedang menghirup kuah mi segera ketika Amir melangkah masuk ke dalam rumah. Dengan helmet yang belum dibuka, Amir segera mengaju soalan..  "Woi Salim, kau ke yang sepak motor Nizam?"  

"Mana ada" jawab Salim.  

"Budak-budak cakap kau yang sepak."

 "Kecoh la budak-budak ni. Bangang!"  

"Betul la kau sepak?" tanya Amir ingin kepastian. Helmet dibuka dan dicampak ke tv. Oopss..(tak sengaja)

Salim menjeling kejam. 
"Padan muka, cari pasal lagi dengan aku. Silap orang la"  Salim bersuara dengan nada serius. Memang kena dengan mukanya yang ganas.

"Haha...motor pulak jadi mangsa."  

"Peduli apa aku"...kata Salim sambil mencapai rokok yang terselit di telinga. "Itu pun nasib aku sepak belah kiri, kalau sepak belah kanan memang masuk dalam longkang"

Amir geleng kepala sambil tersengih. "Pasal kes hari tu ke? Takkan tak setel lagi?" 

"Bukan, ni hal lain"...terang Salim dengan serius. Asap dihembus...Fuuuuu.. fuuuu..
"Dia tu kan bangang. Sikit hari lagi lebam bijik mata dia. Kau tengok je la nanti." Salim bersuara menahan geram.

Tiba-tiba rakan sekelas mereka, Ujang muncul di depan pintu. Dia memang selalu lepak di situ pada waktu rehat tengahari.

"Amir, mak kau datang." kata Ujang

"Aik, betul ke?" soal Amir.

Betul la.. jawab Ujang lalu melangkah masuk.

Amir bangun dan menuju ke pintu.  
"Woi Salim, mak kau la."  
"Kau ni Jang, main petik je, mak Salim la bodoh."

"Oo..ye ke. Nampak macam mak kau."  Ujang menjawab sambil tersengih.

"Haaa? Biar betik!" Salim mengintai dari sliding door.
"Alamak!!" 
Kelam kabut Salim menenyeh rokok ke dalam tin biskut kosong.
"Wei, wei, wei...kau cakap aku tengah mandi."  kata Salim dengan gelabah

"La, pergi la jumpa dulu."  cadang Amir 
Hotak kau! Bau dowh!
Salim berlari memanjat tangga ke tingkat atas.

"Hahaha.." Ujang tergelak.

8 comments:

Lelaki Ini said...

napa Salim takut ngn mak dia???

~cik shanashaida~ said...

ade sambungan lg kan neh??

Lan Bingka said...

Lelaki Ini: mak dia tak tau dia hisap rokok.. tu je :)

Lan Bingka said...

cik shanashaida: entah, takde kot. saja2 je ni..hehe

Faizul said...

Hanya yg mengalami akan mengerti.. hehehhe..

Lan Bingka said...

Faizul: haha..pandai

+qAsiH naDiRa+ said...

pandai la tulis cerpen pendek.ada bakat~

Lan Bingka said...

qasih nadira: thanks! syok sendiri je ni.. ;)