Sunday, September 18, 2011

Di surau yang kecil

Semalam saya bawa kereta ke bengkel untuk diservis. Balik je dari bengkel, kereta saya mati di tengah jalan. Oh, malangnya. Mati betul-betul kat simpang sebelum naik bukit. Terus buat 'autoshow' kejap kat situ. Mujur masih berdekatan dengan bengkel yang saya pergi tadi, dan mujur juga ada nombor telefon pomen, saya minta dia datang tengok apa yang tak kena. Sebelum servis elok je, lepas servis pulak dia nak meragam. Haish..macam-macam hal. Tapi saya cool je, sebab dah biasa kena. Dengan lain perkataan, dah biasa susah. Lepas 2-3 kali pomen berulang alik ke bengkel, dan lepas hampir 2 jam tersadai, akhirnya enjin boleh dihidupkan semula. Tak jadi saya nak ke rumah terbuka tengahari tu. Satu, sebab dah penat berjemur bawah sinaran matahari. Satu lagi, sebab bila keluar waktu tengahari, hari Sabtu pulak tu, paham-paham aje la sesaknya macam mana kat MRR2, buatnya kalau mati lagi enjin kereta tu, naya je. Baik saya berehat di rumah, melelapkan mata buat seketika.

Bila saya dah cukup rehat, kereta pun dah berehat, pukul 4 petang saya keluar ke rumah terbuka kawan saya dengan harapan kereta tak buat hal di tengah jalan. Waktu-waktu macam tu rasanya trafik dah ok sikit. Cuaca pun dah redup. Alhamdulillah selamat sampai di Puncak Jalil. Banyak juga saya makan sate dan spageti sebab tak makan tengahari lagi. Dari Puncak Jalil saya menuju ke PJ pula untuk berkumpul bersama geng hitam putih. Susah betul nak keluar dari kawasan tu, nak sampai ke Astro pun ambil masa setengah jam, padahal 5 minit boleh sampai. Saya berhenti sebentar di Petronas berhampiran Astro untuk solat maghrib. Surau di situ kecil, tak sesuai dengan lokasinya di tepi laluan utara selatan dan bilangan orang yang ramai berhenti di situ. Yang nak masuk ke surau punya la ramai masa tu. Kena tunggu 2 kali solat berjemaah selesai baru saya dapat solat. Sekali berjemaah boleh muat dalam 8 orang je. Yang bestnya masa kumpulan yang berjemaah sebelum kami tu selesai solat, ada seorang daripada mereka bangun dan sambung buat solat sunat pula. Memang bagus solat sunat ni, tapi tengok la keadaan bang oi. Bagi la ruang kat orang yang tengah ramai berdiri macam tugu ni. Tu baru yang kat dalam surau, yang kat luar ada beberapa orang lagi yang tengah berdiri dalam hujan gerimis. Ada yang kena tarik telinga ni kang.

No comments: