Monday, August 22, 2011

Menjadi adiwira

Saya ada lagi cerita pasal memori sebelum raya ni. Boleh tak nak cerita? (ramainya cakap boleh). Ok..ok..saya cerita sekarang. Ni cerita masa saya sekolah rendah, kalau tak silap lagi 2 hari nak raya. Masa tu saya dan keluarga dah ada di kampung. Awal nampaknya kami balik. Biasa la, dulu mana boleh tahu dengan tepat bila tarikh raya. Nak tahu memang kena tunggu pengumuman. Mungkin sebab tu la saya dah ada awal di kampung. Bajet esok nak raya, sekali esok kena puasa lagi sehari. 

Salah satu perkara yang best kalau balik kampung ialah tidur beramai-ramai kat ruang tamu. Sekarang pun kalau balik kampung tidur kat ruang tamu gak, tapi masa kecik2 la best. Teruja semacam.

Masa semua orang tengah nyenyak tidur, tiba-tiba saya terjaga dan menangis. Takde la meraung sampai rumah sebelah dengar, cuma tersedu sedan macam tu la. Ayah saya yang tidur tak jauh dari situ terjaga. Dia tengok saya yang tengah bersila atas tilam.. "Kenapa Long?" Saya tak jawab dan terus menangis. Kepala saya rasa sakit betul masa tu. "Tu la, tidur tak basuh kaki" kata ayah. Mak saya yang tidur di sebelah ayah pun terjaga sama. "Kenapa tu?" tanya mak. "Entah, mengigau kot". "Dah..dah...tidur" kata ayah sambil dia baring semula. Belum pun kepalanya menyentuh bantal, tiba-tiba ayah angkat kepala semula "Tu apa kat telinga tu?" Dalam kesamaran cahaya lampu dari dapur, ayah nampak macam ada cecair meleleh di cuping telinga kanan saya. Dengan sifat ingin tahu, ayah datang dekat pada saya. "Eh, darah ke ni?" soal ayah. "Ha?" pakcik saya yang memang dah tersedar dari tadi bersuara. Terus dia buka lampu. "Ya Allah, betul la darah" kata ayah. Saya pun tak sedar telinga saya berdarah. Habis jadi kecoh pagi yang gelap tu. Kalau tak silap masa tu dalam pukul 2-3 pagi.

Ayah dan pakcik dengan segera bawa saya ke hospital. Saya berbaring di kerusi belakang sambil kepala dipangku oleh pakcik, manakala ayah memandu. Dalam perjalanan tu saya menahan kesakitan, makin lama makin bisa. Kepala rasa berdenyut-denyut. Pakcik saya baca yasin selawat dan macam-macam doa kat telinga saya. (ni dah lain macam ni).

Sampai di hospital saya muntah. Doktor yang memeriksa saya mengesan titik luka pada cuping telinga saya, dah macam orang tindik telinga, tapi titiknya ada dua. "Ini macam kena gigit binatang ni" kata doktor. Saya disuntik di bahu dan diberi ubat. Lepas dah kena suntik, baru la rasa sakit tu berkurang sikit.

Dah selesai rawatan di hospital, kami pun balik. Bila sampai di rumah, mak dan makcik saya menunjukkan apa yang mereka jumpa sepanjang pemergian kami ke hospital.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

patut la sakit sangat..

* Begitulah kisah bagaimana saya mendapat kuasa luar biasa dan menjadi seorang adiwira.


10 comments:

~cik shanashaida~ said...

ololololo...cian nye die..kna ggit telinga

Lan Bingka said...

cik shanashaida: huhu.. sian kan..

biela bell said...

sakit tu kena gigit..xpsl2 kena love bite dgn lipan.hhihihi

Lan Bingka said...

Cik Bell: love bite berbisa..huhu

Sky0ne said...

so ko jadi LipanMan? Ewwww

Lan Bingka said...

Skyone: jangan cari pasal, nanti aku sengat! ;p

eL said...

LOL...adiwira la sangat. Jengkingman la ye.

Lan Bingka said...

eL: hehehe.. apa2 nama pun takpe..;p

AuraFIza said...

Huarghhh.. Scary lah dengan binatang tu! Kalau dia gigit, memang bisa habis!

Lan Bingka said...

AuraFiza: memang sangat bisa..