Friday, August 19, 2011

Aaa..semput

Mengenai solat tarawih di bulan Ramadhan ni, ada tempat yang buat 8 rakaat, ada yang buat 20 rakaat. Surau tempat saya buat 8 rakaat saja. Kadang-kadang kalau ada uztaz jemputan datang, akan ada tazkirah selepas 4 rakaat solat. Selesai tazkirah, sambung lagi 4 rakaat diikuti solat witir. Gitu gini dalam pukul 10 habis. Kalau ada tazkirah, dalam pukul 10 lebih la habis. Masa balik kampung hari tu saya solat tarawih di satu surau. Surau tu buat 20 rakaat. Pukul 9.45 dah habis. Penat kejar imam. Itu saya yang muda-mudi takpe la. Habis yang golongan veteran macam mana?

14 comments:

Fuza said...

Klau ada tempat yang buat 20 rakaat.. boleh jer kita nak buat 8 rakaat.. ikut kepada kemampuan kita.. yang penting niat kita nak berterawih.. dan mengharapkan ibadah kita diterima Allah... agama islam ni mudah pada yang betul2 memahami... Mudah-mudahan ibadah kita semua di terima.. Amin.. :-)

Lan Bingka said...

Fuza: memang takde masalah pun nak buat 8 kalau tempat tu buat 20. cuma kalau buat 20 tu jangan la laju2..

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

a.ah cepat la kan kalau buat 20, 9.45 da abeh..tapi ada jugak yg cakap imam baca surah panjang sgt so abeh lewat..hmm..

Lan Bingka said...

Syafawani: memang cepat sangat. ntah apa yg nak dikejar..

~cik shanashaida~ said...

tempat sye dorg wat 8 je, tapi bace surah2 yang sgt panjang..kesian plak dekat org2 yg berumur..1st, 2nd day dorg bole lagik slt brdiri, pastu da byk yg slt ddk plak..

Lan Bingka said...

cik shanashaida: kalau ikut tazkirah yg saya dengar, nak panjang tu takpe, tapi janganlah panjang sangat.. kena fikir pasal makmum yg berumur gak..

yott said...

memang boley semput..
sian kat sy

IeDa said...

ada pulak tmpt yg buat 8 je.. tp bc surah panjang2.. kalo org muda pon dh terketar kaki berdiri org tua plak camane? sepatutnya Imam kene tgk siapa ma'mum nya.. kene amik kira semua tu...

Lan Bingka said...

yott: sepatutnya kualiti yg diutamakan, bukan kuantiti..

Lan Bingka said...

IeDa: kena bertimbang rasa sikit..jangan fikir diri sendiri je..

zirconia said...

marathon ke apa nie, 9.45 habis 20 rakaat..biasa buat 8 pun pukul 10 baru habis..memang tercungap-cungap la nampaknya...huhu

yonna said...

aihhh yang veteren2 tu mesti ketaq kaki hahaha -__-

Lan Bingka said...

zirconia: tu yg saya pelik tu. cuba la bawak bertenang sikit..

Lan Bingka said...

yonna: memang tercungap dibuatnya..