Wednesday, March 30, 2011

Tak pergi jumpa puteri

"Ada yg single bachelor tak kat sini?" tanya pemandu pelancong perempuan. "Ada!!" jawab geng bas beramai-ramai. Saya yang duduk di kerusi agak belakang cuba menyorok sikit. Kebetulan masa tu saya sorang je lelaki Melayu bujang dalam bas tu. Memang jadi sasaran mudah.

"Kepada lelaki yang bujang tu, kalau rasa susah sangat nak bertemu jodoh, pergilah ke sana. Mungkin anda akan bertemu dengan puteri yang cantik. Tapi ada syaratnya, pergi selepas pukul 12 malam dan turun sebelum subuh..." "Haa, Lan.. pegi Lan..." terdengar suara-suara dari tempat duduk depan. Saya menyahut je dari belakang.. "Boleh..boleh..malam ni.." ;p

"Ini untuk lelaki bujang saja ye..." tambah pemandu pelancong. "Jika lelaki yang dah berkahwin pun sibuk nak pergi ke sana, silakan. Anda tidak akan berjumpa dengan puteri yang cantik, tapi anda akan berjumpa dengan puntianak yang mengilai..." Seisi bas tergelak..hehehe

Di Gunung Mat Chincang, Pulau Langkawi terdapat satu kawasan air terjun yang dinamakan Telaga Tujuh. Ia dinamakan Telaga Tujuh kerana air terjun ini terbentuk daripada pecahan tujuh telaga semulajadi. Kalau kita menaiki kereta kabel, kita akan dapat melihat air terjun ni dari atas. Dipercayai kawasan air terjun Telaga Tujuh merupakan tempat tinggal makhluk halus dan tujuh telaga yang terdapat di situ merupakan tempat puteri kayangan mandi. Jika orang yang pergi ke situ bernasib baik, mereka akan dapat melihat tujuh puteri kayangan mandi-manda di situ. Tapi jika ditegur, puteri-puteri itu akan ghaib serta merta.

Malam tu saya jeling-jeling kunci kereta yang disewa..lalu tidur..haha

*Dah beberapa kali pergi Langkawi belum pernah saya ke Telaga Tujuh. Tak sempat..

4 comments:

Adzriel AB said...

tergelak dah tang puntianak mengilai..

Lan Bingka said...

Adzriel: patut dengar macam org mengilai..;p

::nuRuLaDHar:: said...

wahh..rindu nye nak pergi langkawi...huk3

Lan Bingka said...

nuruladhar: saya selalu plak kena pegi sana..;p