Saturday, December 31, 2011

Penutup 2011

Saya baru lepas mengimbas memori 2011. Belek semula gambar-gambar sepanjang tahun. Banyaknya kenangan, berapa gig agaknya memori otak saya yang dah diguna. Saya merumuskan bahawa tahun 2011 ialah tahun yang paling sibuk dengan kerja. Oh my..sibuk gila, kalah tahun-tahun sebelumnya. Saya harap trend ni tak berterusan. Selalu balik malam sampai akhirnya saya duduk rumah sewa di Bangi. Weekend baru balik kampung. (kampung la sangat, KL je pun)

Tahun ni juga saya menjadi ahli 3 series. Selamat tinggal 20an. Dan yang tak bestnya, saya dah takde geng bujang daripada kalangan kawan rapat. Dulu 2 orang bujang. Sekarang saya bergerak solo, meninggalkan lagi 8 orang. Macam penyanyi la, baru masyuk sikit.

Saat paling sedih pastinya kehilangan seorang kawan yang kembali ke rahmatullah. Itulah sekali saya mengalirkan air mata tahun ni.

Saat paling berharga dan paling buat saya gembira ialah menyertai kumpulan Toon Army. Baru la meriah sikit hidup, terutama pada hujung minggu. Menonton bola dan main futsal sama-sama. Terbaik!



Saya membuka tirai 2011 dengan aktiviti mendaki Bukit Tabur. Lepas naik Bukit Tabur tu terus rancang kononnya nak jadikan 2011 penuh dengan aktiviti outdoor. Ceh, apa yellow pun takdak. Sibuk punya hal la ni. Tapi tak sangka saya akan menutup tirai 2011 dengan aktiviti yang sama pagi tadi. Ok la tu kan.. :)



Banyak lagi cerita, letih la nak cerita semua. Ingat laporan tahunan ke..

Kepada yang memeriahkan blog saya yang tak seberapa ni sepanjang tahun 2011, terima kasih banyak-banyak! 

Harapan 2012? Well, harap-harap ada 'perubahan'. Misi diteruskan...huhu

* Sambutan tahun baru saya di rumah je, bosan.

Wednesday, December 28, 2011

Nihongo

Saya masih ingat dalam tahun ini saya ada mengikuti kursus Bahasa Jepun. Seronok gak belajar bahasa baru. Yang susah bab nak menulis la, susah nak ingat tulisannya. Kelas diadakan setiap Sabtu dan Ahad selama 3 minggu. Belajar asas je, tahap 1. Masa dalam tempoh belajar tu, hari-hari bertutur dalam Bahasa Jepun dengan beberapa orang kawan yang turut sama berkursus. Ayat takde la yang hebat sangat, ayat-ayat mudah yang diajar dalam kelas je. Bila ada masa lapang je tengok drama bersiri jepun. Awek pun nak awek Jepun. Mood Jepun la tu.

Tapi sekarang banyak perkataan yang dah lupa. Bila tak selalu guna macam ni la jadinya. Nak bagus memang kena duduk kat negara Jepun sana, setiap hari kena cakap. Ada kawan saya yang sedang belajar kat sana, kadang-kadang dia hantar mesej dalam Bahasa Jepun. Aduh.. garu kepala jap. Saya jawab "Sorry senpai, dah lupa la maknanya.. ;)"  Dia pun translate la ke Bahasa Melayu...baru faham...hehe.

Segan gak kalau terserempak dengan sensei ni. Mau menyorok..

video

Friday, December 23, 2011

Sayang sungguh

Tadi nak delete draf entri lama yang tak jadi publish..
Sekali terdelete entri yang dah publish dan ada komen..
Sayang sungguh..

Bengap juga kamu ni..

Cerita feri Langkawi

Kami lega bila mendapat tahu Encik G tidak perlu dirujuk ke hospital untuk mendapatkan rawatan lanjut. Strok yang dihadapinya cuma strok ringan. Dia pun masih boleh berjalan. Cuma dia perlu melakukan pemeriksaan di hospital bila sampai di KL nanti. Kalau kena tahan kat wad, lagi pening kami dibuatnya. Macam-macam hal perlu diuruskan.  

Selepas memakan ubat yang diberi oleh doktor, kami lihat keadaan Encik G lebih baik sikit daripada sebelumnya. Cuma bab air liur tu memang tak dapat nak tolong la, sentiasa je nak meleleh. Dia pun sentiasa pegang tisu. Kalau kami bagitahu air liurnya meleleh, dia akan lap. Kira macam notifications la tu. 2 jam kami terpaksa menunggu di jeti sebelum boleh berlepas. Encik G kami biarkan duduk bersama Zani di restoran yang terdapat di dalam Kompleks Jeti Kuah sementara saya dan Ady hanya duduk di kaki lima di dalam kompleks menjaga barang-barang kami. Banyak barang weh. Sorang dah 2 beg. Dengan barang-barang pameran lagi, kotak-kotak, laptop, lcd projektor, poster..bla bla bla..penuh 3 troli. Saya pergi sana 1 beg, balik 2 beg. Sambil duduk menunggu, kami melihat-lihat beberapa orang calon jodoh.

Seperti dijangka, masa naik feri la masa yang paling mencabar. Bayangkanlah dengan orang yang ramai, dengan nak tolak troli, nak jaga Encik G yang sakit lagi. Nasib baik pemandu pun bantu tolak troli, cukup sorang jaga 1 troli. Feri yang sepatutnya kami naik boleh pulak takde masa tu, entah sebab apa. Kami disuruh pula menaiki feri yang lain. 4 kali kami terpaksa berulang-alik dari satu feri ke feri yang lain sebelum dapat naik. Kejap suruh pegi feri yang depan, kejap suruh pegi feri yang belakang. Dah macam bola dibuatnya. Kalau berulang-alik tu berlenggang takpe, ni nak menolak troli sekali. Demm.. memang terpaksa bersabar je masa tu. Yang penting Encik G tak apa-apa.

Nak masukkan segala barang dalam feri dan keluarkannya semula bila tiba di jeti Kuala Kedah adalah kerja yang sangat mencabar. Banyak kali kena ulang-alik dari feri ke platform jeti. Barang pulak bercampur dengan barang orang lain. Mujur saya dah tanda semua beg dengan selotape. Kalau tak, jadi kelam-kabut la macam orang lain. Ramai kot bawa beg plastik hijau cap Haji Ismail Group. Beg-beg beroda pun banyak yang sama, beli kat kedai Pak Mail la tu. Masa nak keluarkan barang, mula la masing-masing jadi keliru yang mana 1 beg plastik atau beg diorang. Mungkin ada yang cuma beli coklat, balik rumah dapat mangkuk Corelle.

Thursday, December 22, 2011

Pagi ke-6

Pagi itu saya meninggalkan Encik G berseorangan di bilik. Dia belum selesai bersiap. Saya turun dulu ke tingkat bawah motel dan menuju ke kafe untuk bersarapan.  Selepas sarapan pagi kami akan terus check-out. Di kafe, Zani dan Ady sedang duduk di satu meja, hampir selesai bersarapan. Beberapa minit kemudian Encik G muncul di muka kafe. Kunci yang dipegangnya terjatuh ke lantai, lalu dia mengutipnya. Sebelum sampai ke tempat makanan yang jaraknya hanya kira-kira 5 meter, perbuatan mengutip kunci itu berlaku lagi 3 kali. Lantas dia menjadi perhatian beberapa tetamu lain yang berada di situ. Akhirnya dia sampai di tempat makanan di mana saya sedang berdiri menunggu roti keluar dari toaster. Untuk kesekian kalinya, kunci bilik kami terjatuh lagi. "Kenapa Encik G, poket bocor ke?" soal saya.  "Entah la, takde rasanya." Saya memerhatikan kunci diseluk ke dalam poketnya. Kalau jatuh lagi memang sah bocor. Kunci itu selamat berada di dalam poket. Ternyata ianya tidak bocor.

Saya kembali ke meja dengan roti bakar dan teh o. Kami memerhatikan Encik G dari meja. Dia mengambil pinggan, tetapi pinggan terlepas dari tangannya dan terjatuh kembali ke atas susunan pinggan lain. Mujur hanya pinggan plastik dan jarak jatuhannya pun hanya beberapa inci. Dia mengambilnya semula dan mula mengambil makanan. Kami berpandangan sesama sendiri, pelik. Dia mengambil separuh nasi goreng dan separuh mi goreng. Sedang dia berkira-kira untuk mengambil apa lagi, pinggan yang dipegangnya senget menyebabkan sebahagian mi goreng yang berada di dalam pinggan menggelungsur semula ke dalam bekasnya. Dia tidak menyedarinya. Disebabkan saya sudah mula makan, saya dengan serta merta meminta Zani membantu Encik G, takut pinggannya terjatuh. Dari meja, saya dan Ady memerhatikan Zani cuba menawarkan diri untuk memegang pinggan Encik G, tapi Encik G tetap mahu memegangnya sendiri. Zani hanya mengiringi Encik G hingga sampai di meja kami.

"Encik G ok?" tanya Ady.  "Saya ok, cuma rasa unbalance sikit. Tak tahu la kenapa."  Setelah duduk seketika, Encik G menuju semula ke tempat makanan. Kami menumpukan sepenuh perhatian kepada gerak geri Encik G. Dia mengambil segelas air yang diletakkan di dalam mug dan berdiri menunggu giliran untuk mengambil sesuatu, mungkin buah-buahan. Dari meja, kami perhatikan mug itu dipegang makin lama makin senget sehingga air di dalam mug tumpah ke seluarnya. Encik G tidak menyedari apa yang berlaku. Dengan pantas Zani menuju ke arah Encik G dan menegakkan mug yang dipegang oleh Encik G. Kalau lambat sikit, mungkin terlepas pautan jari Encik G pada tangkai mug itu. Oh, saya berasa sangat risau. Zani dan Ady juga pasti berkongsi rasa yang sama. Baru malam tadi kami keluar makan bersama sambil menikmati suasana malam di Pantai Chenang. Dia nampak sihat saja.

Mata kami tertumpu kepada Encik G. Dia makan sambil cuba berbual seperti biasa, cuma suaranya sedikit perlahan. Air liurnya meleleh di kiri mulut. Sesekali mi juga berjuntai di kiri mulut. Dia terus bercakap seperti biasa. Setelah beberapa ketika diperhatikan, memang sah dia tidak dapat merasai apa yang sedang berlaku. Kami pun menegurnya. Baru dia sedar akan hal itu lalu mengelap mulutnya dengan tisu.

Encik G beberapa kali menolak untuk dibawa ke klinik kerana merasakan dia masih ok, tapi disebabkan kami akan menempuh perjalanan yang jauh, kami bawa juga dia ke klinik. Dia disahkan mengalami light stroke. Dia hampir tidak dapat merasa bahagian kiri badannya. Sambil menunggu masa untuk menaiki feri dari Kuah ke Kuala kedah, saya berdoa tiada apa yang berlaku kepada Encik G sepanjang perjalanan kami pulang ke KL.

Sunday, December 18, 2011

Gambar LIMA

Selain peralatan untuk berperang dan membunuh, ada juga objek lain yang boleh ditemui semasa berlangsungnya pameran LIMA 2011;

kamera dan beg nikon
cermin mata bingkai hijau
gelang LIMA 2011
jari berbalut
jaket kulit wanita
ekor helikopter
van putih

Thursday, December 15, 2011

Pertama kali ke LIMA

Setelah seminggu berada di Langkawi, banyak cerita yang saya dan rakan sekerja bawa balik sebagai kenangan. Pengalaman bertugas di LIMA 2011 buat kali pertama memang menyeronokkan. Tapi dia punya penat pun boleh tahan la. Perkara yang menarik di dalam MIEC (Mahsuri International Exhibition Centre) ialah terdapatnya pelbagai model dan replika kapal terbang, jet pejuang, helikopter, kapal laut, misil, pelancar roket, kapal selam dan macam-macam lagi. Saya minat betul la dengan segala replika ni. Rasa nak cilok je satu.

Seingat saya di Langkawi tak hujan langsung, panas. Sunburn sikit muka. Hampir setiap hari saya menyaksikan pertunjukan udara (aerial show) di luar bangunan MIEC. Pertunjukan udara diadakan sekali pada waktu pagi dan sekali pada waktu petang, setiap hari. Teruja juga menonton aksi pesawat dari jarak dekat dengan bunyinya yang bising. Selepas hari kedua dah bosan sebenarnya nak tengok pertunjukan udara sebab aksinya lebih kurang sama je, tapi disebabkan duduk dalam dewan jaga booth lagi bosan, baik saya keluar tengok pesawat dan gadis-gadis yang datang, kan lebih menarik tu.

Disebabkan sibuk dengan tugas di MIEC, tak sempat saya nak ke Awana Porto Malai, tapak bagi pameran maritim. Agak kecewa la. Kalau tak, boleh juga menjejakkan kaki ke dalam kapal-kapal tentera laut. Takpe la, lain kali. Meh saya kongsi sedikit gambar.

teringin nak naik

stail


comel



Tasneem SPM sedang bertugas

kenal tak?



Sunday, December 4, 2011

Jetman di LIMA 2011

Esok saya akan bertolak ke Langkawi untuk bertugas sepanjang LIMA 2011. Pertama kali saya nak merasa ke LIMA ni. Seronok! Sambil bekerja boleh meronda melihat segala benda. Kalau terjumpa jodoh pun apa salahnya..;)  Harap ada pertunjukan udara Jetman bersama jet pejuang.


Wow!

(macam la ada..haha)

Thursday, December 1, 2011

Doakan dia

Sebelum bekerja di Putrajaya 2 minggu lepas, saya menjadi pengapit kepada kawan saya. 4 bulan sebelum majlis dia dah booking. Futsal pada hari Jumaat saya ketepikan untuk menolong pengantin memacak tanda arah ke rumahnya. Kesian pulak takde orang tolong, maka saya dan Pali pun berangkat ke Shah Alam. Tahu je la kat Shah Alam tu, banyak simpang, banyak bulatan. 3 jam baru siap pacak. Pukul 2 selesai kerja dan pukul 3 lebih baru sampai di rumah. Memang lunyai gila bila sampai di rumah. Tidur punya tidur, pukul 10 lebih baru terjaga.

***

Demm, sesak pulak MRR2 ni. Handphone berbunyi, tertera nama pengantin. Saya menjeling jam di tangan lalu menjawab panggilan. "Hello"  "Wei, kat mana?"  "Kat MRR2"  "Jauh lagi tu, cepat sikit bro.."  "Ok2"

Kali ke-3 pengantin call pada pukul 1.20 - "Kat mana dah?"  "Jakel"  "Jakel? Ok cun, cepat sikit". Fuhh, ngam2 sampai. 5 minit kemudian kami berarak masuk melalui khemah hingga ke meja makan pengantin. Jauh juga nak sampai ke meja pengantin sebab ada 10 khemah.

***

Ada sekumpulan kawan rapat sejak sekolah. Sebelum ni ada 2 orang geng bujang. Sekarang tinggal seorang. Owh! Doakan dia..

*Mood: bawa diri.. 

Sunday, November 20, 2011

3 series

Well, well, well...I'm back! Miss my blog so much..

Saya baru habis bertugas sebagai penganjur untuk satu Expert Meeting melibatkan lebih 50 peserta dari dalam dan luar negara, anjuran bersama PBB. Sebelum acara, sibuk dengan persiapan. Semasa acara, sibuk dengan perjalanan program. Ni bukan 2-3 jam punya mesyuarat, ni mesyuarat 5 hari, 9 pagi hingga 6 petang. Ada sesi pembentangan dari kebanyakan peserta, sesi working group dan sesi forum. Huh, dia punya penat memang terasa. Sehari sebelum mesyuarat saya ditugaskan menjemput beberapa orang peserta luar negara di KLIA. Pukul 5 pagi saya dah memandu ke KLIA. Pertama kali saya tunggu orang di balai ketibaan dengan memegang signboard. Naik lenguh kaki kena berdiri selama 3 jam sebab masa ketibaan yang berbeza antara peserta. Lega semuanya dah berakhir, para peserta luar negara pun dah pulang ke negara masing-masing. 

Saya juga sempat menjadi ahli 3 series semasa acara berlangsung. Tiada apa yang istimewa pun pada 16hb yang lalu. Sibuk dengan perjalanan acara, namun sempat juga sekali sekala menyibukkan diri membalas post2 ucapan di FB (itu memang ketara..haha). Selamat tinggal 2 series..


Monday, November 7, 2011

Korban raya korban

Memang ketara saya dah lama tak menulis. Rakan blogger yang lama tak update blog pun dah ada 2-3 entri baru. Setiap hari bila duduk depan komputer saya perasan angka pada Google Reader Notifier makin bertambah. Daripada 2-3, 30, sekarang dah 300 lebih. Nak membacanya pun tak sempat. Jadi bila tiba masa nak membaca, entri yang panjang tu terpaksa la saya abaikan. Mungkin saya hanya baca tajuk dan beberapa baris ayat, atau baca penutup saja. Sebab itulah entri sebaiknya tak terlalu panjang, sampai cerita dari bangun pagi gosok gigi sampai tidur malam peluk bantal. Dan tak perlulah 1 hari sampai 10 entri, letih orang macam saya nak baca..;)



Owh, Salam Aidiladha semua. Tahun ni pertama kali saya buat korban. Nak korban seekor lembu memang tak mampu la kan, jadi saya  buat 1 bahagian je, RM 360. Ayah saya pun buat 1 bahagian, dan kongsi dengan penduduk taman yang lain. Tahun ni pertama kali juga saya tolong orang melapah daging korban. Hasilnya 'bagus!' Mula-mula tu saya tak merancang pun nak melapah sama. Saya cuma nak tengok lembu bahagian saya disembelih sambil baca niat korban. Lepas tu nak bagi sokongan moral sikit, lepas tu balik rumah sambung tidur. Bagus tak rancangan saya? Sekali ayah cuit bahu saya, suruh ambil pisau di kereta. Ada pisau lebih katanya. Ini lagi bagus punya rancangan. Seperti dipukau, saya pun mengambil pisau di kereta.


Korban tambahan


* Tahun ni banyak benda 'pertama kali'...  loike

Saturday, October 22, 2011

C.H.A.N.G.E

Kesibukan dengan kerja membataskan masa untuk saya menulis di sini. Rindu jadinya. Ada la sekali sekala saya menjenguk beberapa blog rakan blogger. Nak tinggalkan komen pun tak sempat.

Banyak yang telah berlaku dalam 3 minggu ni. Sedikit perubahan juga dalam hidup. Bagus..kisah baru, semangat baru. Sekarang saya dah tinggal di rumah sewa dengan 2 orang kawan. Dulu ambil masa 40 minit dari rumah, sekarang 5 minit je. Jadi sekarang ni takde la seawal 6.45 pagi nak kena keluar rumah. Tapi yang tak seronoknya tak dapat la bermain dengan anak buah sebelum pergi kerja dan selepas balik kerja. Takpe la, lagipun sebab melayan kamu la kadang-kadang Pak Long terlambat nak keluar pergi kerja tau.

Semalam saya baru balik dari Pulau Pangkor. Ada seminar dan Hari Keluarga. Waktu malam lepas berakhir acara, kawan-kawan ajak pergi karaoke di resort tempat kami menginap. Ikut je la, duduk kat bilik lagi la bosan. Masing-masing menyanyi. Daripada hanya melihat aksi kawan-kawan berkaraoke, akhirnya saya menyanyi juga satu lagu. Pertama kali berkaraoke..haha. Dah percuma, layankan saja. Tapi sebelum tu susah juga nak pilih lagu. Banyak judul lagu, banyak nama penyanyi, pening nak pilih. Tajuk lagu macam biasa tengok, tapi lupa lagunya macam mana. Diorang ni saya tengok kejap je pilih lagu.

Setakat ni dulu untuk kali ni. Saya nak balik 'kampung'. ;p

* Minggu lepas dah pergi ke Kuala Terengganu. Esok pagi nak ke Kuala Terengganu lagi. Kerja oh kerja.

Sunday, October 2, 2011

Bagaimana kamu di sana?

Semalam petang ada 3 SMS masuk, semuanya bertanyakan pasal aktiviti menonton perlawanan bola di Danau Kota pada waktu malam. Saya jawab tak jadi. SMS terakhir saya balas semasa memandu di lebuhraya PLUS menuju ke kampung. Kereta yang dipandu sedikit laju akhirnya saya perlahankan setelah saudara di kampung memberitahu jenazah telah disemadikan. Takpe la, hari dah petang. Takkan nak tunggu lagi. Kami sampai di kampung pada pukul 7.00 malam.

Semasa datuk saudara saya membaca doa tahlil, dia berhenti beberapa kali menahan sebak. Mendengar sayu bacaan doa dalam tangisan, saya hanya tunduk memandang sejadah. Teringat peristiwa 7 bulan lepas. Saya seperti itu, berjujuran air mata di tanah perkuburan. Walau cuba ditahan sekuat mungkin, namun makin deras air jernih mengalir membasahi pipi.

Bagaimana kamu di sana kawan? Al-Fatihah..

*Republish entri lama sebab entri asal dah terdelete..

Saturday, October 1, 2011

Salim budak ganas

Salim sedang menghirup kuah mi segera ketika Amir melangkah masuk ke dalam rumah. Dengan helmet yang belum dibuka, Amir segera mengaju soalan..  "Woi Salim, kau ke yang sepak motor Nizam?"  

"Mana ada" jawab Salim.  

"Budak-budak cakap kau yang sepak."

 "Kecoh la budak-budak ni. Bangang!"  

"Betul la kau sepak?" tanya Amir ingin kepastian. Helmet dibuka dan dicampak ke tv. Oopss..(tak sengaja)

Salim menjeling kejam. 
"Padan muka, cari pasal lagi dengan aku. Silap orang la"  Salim bersuara dengan nada serius. Memang kena dengan mukanya yang ganas.

"Haha...motor pulak jadi mangsa."  

"Peduli apa aku"...kata Salim sambil mencapai rokok yang terselit di telinga. "Itu pun nasib aku sepak belah kiri, kalau sepak belah kanan memang masuk dalam longkang"

Amir geleng kepala sambil tersengih. "Pasal kes hari tu ke? Takkan tak setel lagi?" 

"Bukan, ni hal lain"...terang Salim dengan serius. Asap dihembus...Fuuuuu.. fuuuu..
"Dia tu kan bangang. Sikit hari lagi lebam bijik mata dia. Kau tengok je la nanti." Salim bersuara menahan geram.

Tiba-tiba rakan sekelas mereka, Ujang muncul di depan pintu. Dia memang selalu lepak di situ pada waktu rehat tengahari.

"Amir, mak kau datang." kata Ujang

"Aik, betul ke?" soal Amir.

Betul la.. jawab Ujang lalu melangkah masuk.

Amir bangun dan menuju ke pintu.  
"Woi Salim, mak kau la."  
"Kau ni Jang, main petik je, mak Salim la bodoh."

"Oo..ye ke. Nampak macam mak kau."  Ujang menjawab sambil tersengih.

"Haaa? Biar betik!" Salim mengintai dari sliding door.
"Alamak!!" 
Kelam kabut Salim menenyeh rokok ke dalam tin biskut kosong.
"Wei, wei, wei...kau cakap aku tengah mandi."  kata Salim dengan gelabah

"La, pergi la jumpa dulu."  cadang Amir 
Hotak kau! Bau dowh!
Salim berlari memanjat tangga ke tingkat atas.

"Hahaha.." Ujang tergelak.

Tuesday, September 27, 2011

Ilusi 3 tahun

Minggu lepas genap 3 tahun usia blog ni. Dah banyak yang saya coretkan, namun banyak lagi yang tak terkongsi. Mungkin saya simpan saja sendiri.

Lewat ini, saya banyak mencari kelainan. Cuba lari dari kebiasaan. Mungkin sementara, mungkin berterusan. Mengulang rutin ternyata membosankan. Memikirkannya apatah lagi. Jiwa-jiwa yang ramai itu sudah ada episod baru mereka. Lalu yang biasa itu jadi tawar. Sebab itu.. ye, sebab itu kena berubah. Salah satunya ialah tinggal sendiri. Tapi yang dicari belum jumpa lagi.

Saya lihat jumlah follower makin bertambah. Saya gelak sendiri...kahkahkah...ini ilusi.

*ramai teman yang berkonvo minggu ni. Tahniah!

Wednesday, September 21, 2011

Drift di Desa Waterpark

Dalam perjalanan ke PJ tempoh hari, saya memandu dalam keadaan hujan gerimis. Memandu melalui Lebuhraya KL-Seremban menghala ke KL, saya bagi isyarat ke kiri berhampiran Desa Waterpark untuk masuk ke Lebuhraya Hubungan Timur-Barat menghala ke Lebuhraya Persekutuan. Setelah rapat ke kiri, saya perasan dari cermin pandang belakang, ada sebuah kereta yang dipandu dengan laju menghampiri kereta saya. Saya terus rapat ke lorong kiri dan dia memotong di lorong kanan, memasuki selekoh yang sama dengan saya.

Tak sampai 5 saat kemudian, bahagian kiri kereta itu melanggar tembok di depan Desa Waterpark dan berpusing akibat jalan yang licin. "Jahanam"..itu yang terkeluar dari mulut saya sambil kaki laju menekan pedal brek. Bila dah brek mengejut, tayar kereta saya menggelungsur ke kiri dan ke kanan macam tengah buat drift. Cepat-cepat saya kawal stereng dan mengelak kereta tu. Fuhh, nasib baik sempat saya mengelak ke kanan.


Tak guna! Kau punya pasal, nyaris aku terlibat sama. Saya tak berhenti sebab saya yakin pemandunya selamat. Cuma bumper kereta je tercabut. Tu la, lain kali jangan nak menunjuk sangat. Semasa saya jeling cermin pandang belakang, saya lihat ada kereta berhenti.

Kalau tak, tak sampai..

Sunday, September 18, 2011

Di surau yang kecil

Semalam saya bawa kereta ke bengkel untuk diservis. Balik je dari bengkel, kereta saya mati di tengah jalan. Oh, malangnya. Mati betul-betul kat simpang sebelum naik bukit. Terus buat 'autoshow' kejap kat situ. Mujur masih berdekatan dengan bengkel yang saya pergi tadi, dan mujur juga ada nombor telefon pomen, saya minta dia datang tengok apa yang tak kena. Sebelum servis elok je, lepas servis pulak dia nak meragam. Haish..macam-macam hal. Tapi saya cool je, sebab dah biasa kena. Dengan lain perkataan, dah biasa susah. Lepas 2-3 kali pomen berulang alik ke bengkel, dan lepas hampir 2 jam tersadai, akhirnya enjin boleh dihidupkan semula. Tak jadi saya nak ke rumah terbuka tengahari tu. Satu, sebab dah penat berjemur bawah sinaran matahari. Satu lagi, sebab bila keluar waktu tengahari, hari Sabtu pulak tu, paham-paham aje la sesaknya macam mana kat MRR2, buatnya kalau mati lagi enjin kereta tu, naya je. Baik saya berehat di rumah, melelapkan mata buat seketika.

Bila saya dah cukup rehat, kereta pun dah berehat, pukul 4 petang saya keluar ke rumah terbuka kawan saya dengan harapan kereta tak buat hal di tengah jalan. Waktu-waktu macam tu rasanya trafik dah ok sikit. Cuaca pun dah redup. Alhamdulillah selamat sampai di Puncak Jalil. Banyak juga saya makan sate dan spageti sebab tak makan tengahari lagi. Dari Puncak Jalil saya menuju ke PJ pula untuk berkumpul bersama geng hitam putih. Susah betul nak keluar dari kawasan tu, nak sampai ke Astro pun ambil masa setengah jam, padahal 5 minit boleh sampai. Saya berhenti sebentar di Petronas berhampiran Astro untuk solat maghrib. Surau di situ kecil, tak sesuai dengan lokasinya di tepi laluan utara selatan dan bilangan orang yang ramai berhenti di situ. Yang nak masuk ke surau punya la ramai masa tu. Kena tunggu 2 kali solat berjemaah selesai baru saya dapat solat. Sekali berjemaah boleh muat dalam 8 orang je. Yang bestnya masa kumpulan yang berjemaah sebelum kami tu selesai solat, ada seorang daripada mereka bangun dan sambung buat solat sunat pula. Memang bagus solat sunat ni, tapi tengok la keadaan bang oi. Bagi la ruang kat orang yang tengah ramai berdiri macam tugu ni. Tu baru yang kat dalam surau, yang kat luar ada beberapa orang lagi yang tengah berdiri dalam hujan gerimis. Ada yang kena tarik telinga ni kang.

Wednesday, September 14, 2011

Monday, September 12, 2011

Raya ke-12

Selamat Hari Raya!!!


Saja nak kecoh, sebab dah raya ke-12 baru keluar beraya.
Mujur beraya di kawasan Bangi/Putrajaya, takde masalah kesesakan trafik.
Saya sorang je dari KL, yang lain dari Bangi dan Putrajaya.

Masing-masing dah ada anak, jadi meriah la dengan gelagat budak-budak.
Saya je yang belum ada anak. :)

Friday, September 9, 2011

Aku dan gunting

Semalam saya dapat SMS dari seorang kawan:

"Cuba teka aku kat mana? Haha..Subang airport. Teringat keja kita dulu.. Hahahaha"

Dulu lepas habis belajar di Politeknik, saya dan beberapa orang kawan dapat peluang kerja sementara di MAS, tempatnya di Lapangan Terbang Subang. Kerja sebagai Semi-skilled Aircraft Mechanic, kontrak selama 3 bulan. Boleh la tu sementara nak tunggu sambung belajar. Daripada tak buat apa, baik belajar baiki pesawat. Kalau kerja rajin sikit boleh jadi engineer atau pilot.

Pada hari pertama bekerja, kami dipecahkan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan masuk bahagian baiki kerusi pesawat, satu kumpulan lagi ke bahagian Upholstery. Saya masuk bahagian Upholstery bersama 2 orang kawan.

***

Selama 3 bulan kami bekerja pegang gunting. Screwdriver, spanar, playar semua tak perlu. Setiap hari kami kena berdiri sambil menggunting pelbagai jenis kain mengikut bentuk-bentuk yang ditetapkan, bergantung kepada jenis pesawat. Kemudian kain-kain yang siap dipotong akan diberi kepada geng seterusnya untuk dijahit menjadi sarung kusyen. Seminggu pertama kerja tu, sakit betul jari-jemari. Mana taknya, dari pagi sampai ke petang kerja menggunting je. Gilak. Sampai jadi kasar kulit jari kat bahagian yang biasa pegang gunting tu. Sakit pun dah tak rasa dah.


Satu je yang best...'masa rehat'. Masa tu la boleh lupakan seketika 'enjin-enjin pesawat yang rosak' dan  bertemu dengan ramai pramugari yang lawa.

Saya balas SMS sambil tersengih. ^_^

Monday, September 5, 2011

Kehebatan Bang Long

Kamu jangan nak bising-bising pasal siapa Bang Long, siapa bukan. Tengok dulu video ni.



Inilah Bang Long sebenar. Sepak 2 orang, tapi 3 orang yang terpelanting. Lepas tu pulak, takde masa nak jimat2 peluru ni, baik nyalakan rokok. Hebat gile.

Sunday, September 4, 2011

Indahnya lebaran

Malam raya: Bertakbir raya dari rumah ke rumah. Dapat duit raya dan kain pelikat.

Raya pertama: Pagi, keluar pergi solat raya. Kemudian duduk di rumah sampai malam.

Raya kedua: Pagi, keluar beli lemang, pergi Carrefour dan Giant beli barang. Kemudian duduk di rumah sampai malam.

Raya ketiga: Siang, keluar pergi solat Jumaat. Malam, keluar pergi car wash. Kemudian lepak di mapley, tengok  drama melayu.

Raya keempat: Siang duduk di rumah. Malam keluar minum dengan kawan.

Raya kelima: Satu hari duduk di rumah.

Raya keenam: Duduk di ru....  Ok dah bosan. Esok kerja. Jumpa kat pejabat.

Don't ask about raya photos, because I don't have one.  zzzz..

Thursday, September 1, 2011

Kunjung-mengunjung di Hari Raya

Nanti bila dah masuk kerja atau belajar semula, jangan ditanya pada kawan-kawan.. "Takde buat rumah terbuka ke?" atau "Bila nak buat rumah terbuka?" ...dan sebagainya.

Nak pergi beraya tu pergi je la. Berhenti depan rumah, bagi salam. Kalau dia ada di rumah, pasti dia akan menyambut kedatangan kamu dengan gembira. Kalau takut tuan rumah takde semasa kamu datang berkunjung, bagitahu pada tuan rumah tu kamu nak datang pada hari sekian sekian, dan tanya dia ada di rumah tak pada hari tu. Kalau dia tak ke mana-mana, pasti rumahnya sentiasa terbuka untuk kamu. Kunjung-mengunjung ni kan dah jadi tradisi di Hari Raya. Bukan kena tunggu ada rumah terbuka je baru boleh beraya. 

Kalau kat kampung pandai kamu buat amalan kunjung-mengunjung ni ye, tapi bila pulang ke kota jadi tak reti pulak. Nak tunggu ada jemputan baru nak berkunjung. 

Friday, August 26, 2011

Hadiah Raya 2011

Hari Raya dah nak tiba. Bagaimana agaknya kita melalui Ramadhan tahun ni? Dari segi perbelanjaan, banyak berjimat atau membazir? Saya pergi ke pasar Ramadhan 3 kali je. Buka puasa di luar pun 3 kali, sekali tu orang belanja. Yang selebihnya berbuka di rumah atau berbuka sorang diri di pejabat. (apa hal makin nak raya makin menggunung kerja ni?)

berbuka di pejabat

Dari segi amalan pula bagaimana? Itu sama-samalah kita nilai sendiri. Walau apa pun amalan kita sepanjang bulan puasa ni, marilah kita berdoa supaya setiap amalan itu diterima oleh Allah. 

Kepada yang dah berada di kampung, selamat berbahagia di samping keluarga tersayang. Kepada yang akan pulang ke kampung pula, berhati-hatilah ketika memandu. Jangan memandu dalam keadaan mengantuk, walaupun jarak ke destinasi yang nak dituju dah dekat. Bab bawa kereta sambil tidur ni memang saya sendiri dah rasa. Nasib baik takde jiwa yang melayang je. Sejauh mana kita ingat kita boleh tahan mata kita, sejauh itu jugalah kita tak tahu bila kita akan tertidur. Tau-tau dah berdentum je. Memang sangat bahaya. Dengar la nasihat pakar ni.

Hari Ahad lepas adik saya yang no.3 dah selamat melahirkan bayi lelaki. Kira hadiah raya la ni. Sekarang tengah berpantang di rumah. Jadi kami sekeluarga beraya di KL je la tahun ni, tak balik ke Johor. Dah 2 orang anak buah Pak Long ye..=) Kalau beraya di kampung, penuh jadual dengan sesi menziarah. Tapi kalau beraya di KL ni biasa-biasa je la. Nak beraya ke rumah orang pun, ramai yang balik kampung. Silap-silap ada yang meronda kat shopping complex ni nanti. Tak pun tengok wayang. Kalau dah bosan sangat, sorang pun jadi..haha. Kamu semua beraya di mana?

berbuka dengan geng hitam putih


*Selamat Hari Raya Aidilfitri... Maaf Zahir dan Batin!

Wednesday, August 24, 2011

Jejak pengikut

Pernah check tak macam mana rupa profile kamu bila orang klik pada wajah kamu yang comel-comel tu?

Betul ke follow ni? ^_^

Ada profile yang takde link macam kat atas ni. Ala, tak best la pijer..

Jadi, sebelum follow mana-mana blog, dan sebelum dengan lajunya klik 'follow this blog', klik la dulu pada 'more options'.

Kalau takde link, klik la pada 'add links' dan masukkan link kamu di situ.

Sekarang, bila orang klik pada wajah kamu di ruangan follower, barulah ada link ke blog kamu. Kan lebih manis tu. ;)

Bila dah masukkan link, maka ia akan disimpan dalam profile kamu. Jadi tak perlu nak masukkan setiap kali nak follow.

Monday, August 22, 2011

Menjadi adiwira

Saya ada lagi cerita pasal memori sebelum raya ni. Boleh tak nak cerita? (ramainya cakap boleh). Ok..ok..saya cerita sekarang. Ni cerita masa saya sekolah rendah, kalau tak silap lagi 2 hari nak raya. Masa tu saya dan keluarga dah ada di kampung. Awal nampaknya kami balik. Biasa la, dulu mana boleh tahu dengan tepat bila tarikh raya. Nak tahu memang kena tunggu pengumuman. Mungkin sebab tu la saya dah ada awal di kampung. Bajet esok nak raya, sekali esok kena puasa lagi sehari. 

Salah satu perkara yang best kalau balik kampung ialah tidur beramai-ramai kat ruang tamu. Sekarang pun kalau balik kampung tidur kat ruang tamu gak, tapi masa kecik2 la best. Teruja semacam.

Masa semua orang tengah nyenyak tidur, tiba-tiba saya terjaga dan menangis. Takde la meraung sampai rumah sebelah dengar, cuma tersedu sedan macam tu la. Ayah saya yang tidur tak jauh dari situ terjaga. Dia tengok saya yang tengah bersila atas tilam.. "Kenapa Long?" Saya tak jawab dan terus menangis. Kepala saya rasa sakit betul masa tu. "Tu la, tidur tak basuh kaki" kata ayah. Mak saya yang tidur di sebelah ayah pun terjaga sama. "Kenapa tu?" tanya mak. "Entah, mengigau kot". "Dah..dah...tidur" kata ayah sambil dia baring semula. Belum pun kepalanya menyentuh bantal, tiba-tiba ayah angkat kepala semula "Tu apa kat telinga tu?" Dalam kesamaran cahaya lampu dari dapur, ayah nampak macam ada cecair meleleh di cuping telinga kanan saya. Dengan sifat ingin tahu, ayah datang dekat pada saya. "Eh, darah ke ni?" soal ayah. "Ha?" pakcik saya yang memang dah tersedar dari tadi bersuara. Terus dia buka lampu. "Ya Allah, betul la darah" kata ayah. Saya pun tak sedar telinga saya berdarah. Habis jadi kecoh pagi yang gelap tu. Kalau tak silap masa tu dalam pukul 2-3 pagi.

Ayah dan pakcik dengan segera bawa saya ke hospital. Saya berbaring di kerusi belakang sambil kepala dipangku oleh pakcik, manakala ayah memandu. Dalam perjalanan tu saya menahan kesakitan, makin lama makin bisa. Kepala rasa berdenyut-denyut. Pakcik saya baca yasin selawat dan macam-macam doa kat telinga saya. (ni dah lain macam ni).

Sampai di hospital saya muntah. Doktor yang memeriksa saya mengesan titik luka pada cuping telinga saya, dah macam orang tindik telinga, tapi titiknya ada dua. "Ini macam kena gigit binatang ni" kata doktor. Saya disuntik di bahu dan diberi ubat. Lepas dah kena suntik, baru la rasa sakit tu berkurang sikit.

Dah selesai rawatan di hospital, kami pun balik. Bila sampai di rumah, mak dan makcik saya menunjukkan apa yang mereka jumpa sepanjang pemergian kami ke hospital.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

patut la sakit sangat..

* Begitulah kisah bagaimana saya mendapat kuasa luar biasa dan menjadi seorang adiwira.


Friday, August 19, 2011

Aaa..semput

Mengenai solat tarawih di bulan Ramadhan ni, ada tempat yang buat 8 rakaat, ada yang buat 20 rakaat. Surau tempat saya buat 8 rakaat saja. Kadang-kadang kalau ada uztaz jemputan datang, akan ada tazkirah selepas 4 rakaat solat. Selesai tazkirah, sambung lagi 4 rakaat diikuti solat witir. Gitu gini dalam pukul 10 habis. Kalau ada tazkirah, dalam pukul 10 lebih la habis. Masa balik kampung hari tu saya solat tarawih di satu surau. Surau tu buat 20 rakaat. Pukul 9.45 dah habis. Penat kejar imam. Itu saya yang muda-mudi takpe la. Habis yang golongan veteran macam mana?

Wednesday, August 17, 2011

Memori esoknya raya

Ini cerita lepas SPM berbelas tahun yang lalu. Tahun tu kami sekeluarga tak balik kampung, beraya kat KL je. Sehari sebelum raya tu saya pergi ke KL seorang diri, nak cari baju raya sehelai dua. Kebetulan hari tu hari Jumaat, jadi saya ke masjid negara dulu. Selesai solat Jumaat saya pun berjalan kaki menuju ke Kompleks Sogo. Tiba-tiba ada seorang brader berjalan di sebelah saya lalu menegur.. "Nak ke mana dik?" Saya menoleh ke sebelah, langsung mendongak ke atas sedikit sebab dia tinggi. "Nak gi Sogo". "Shopping raya ke?" "Ada la sikit" jawab saya sambil senyum.

Saya ingat dia tegur kosong je. Saya teruskan berjalan menyusuri Bangunan Sultan Abdul Samad berdepan Dataran Merdeka. Dia pun terus berjalan di sebelah saya. Tak ramai jemaah masjid yang menuju ke arah Dataran Merdeka, kebanyakannya menuju ke Bangunan Dayabumi. "Dik, abang nak mintak tolong sikit ni?" "Ha, apa dia?" "Abang baru keluar penjara ni, nak baling kampung kat Pahang." Demm, dah 2-3 kali aku dengar ayat keluar penjara ni...bisik hati saya. "Oo..habis tu kenapa?" "Duit takde, abang ingat nak pinjam duit ko dulu" "Mana ada duit bang" "Tu nak gi shopping takkan takde duit?" Saya diam tak membalas. "Ko bagi 10 ringgit dah la". "Takde bang" "Takkan takde, meh sini wallet ko" Saya diam dan teruskan berjalan. Banyak kereta yang menggunakan jalan depan Dataran tu, tapi dari pandangan diorang, kami ni macam kenalan yang sedang berbual. Saya pulak takde jadi histeria ke apa, jadi macam biasa je la pemandangannya. Sambil berjalan, brader tu terus mendesak saya.


Dengan menggunakan taktik membisu, saya pun teruskan berjalan di depan bangunan tu sehingga melalui bahagian bawah porch kereta. Bila dah lalu bawah tu, maka terlindung la sikit daripada pandangan pengguna jalan raya. "Ko jangan sampai aku guna cara kasar" kata brader tu sambil membuka pouch bag. Saya menoleh ke arah pouch bag tu, lalu dia menunjukkan pisau. Tak guna, main barang pulak! Dalam hati saya dah fikir macam-macam. Esok nak raya ni, jangan la keluar berita pasal aku dalam paper esok. Serta merta saya batalkan niat nak ke Sogo. Dia terus mengugut saya tanpa putus asa. Bila keluar dari bawah porch tu, dia simpan balik pisau dan mengekori saya sambil berkata macam-macam. Masa ni dia dah terkebelakang sikit, sebab saya berjalan dengan lebih laju.

Bila sampai di hujung bangunan, saya terus membelok ke kanan dan menuju ke arah Stesen LRT Masjid Jamek. Saya lega sebab kawasan tu ada ramai orang. Saya nampak ada orang berkumpul di tepi jalan, menunggu masa untuk melintas. Dengan pantas saya ke situ. Kebetulan lampu hijau pulak, terus saya melintas beramai-ramai. Selepas melintas saya toleh ke belakang. Dia dah ghaib. Fuhhh...selamat.

Sunday, August 14, 2011

Ala kadar je

Kamu semua dah banyak shopping raya ke? Maklumlah raya pun dah dekat. Semuanya dalam mood raya la kan? Mesti masing-masing sibuk nak beli baju raya, kasut raya, kuih raya, perabot raya dan tak ketinggalan juga kereta raya. Wah..bergayanya. Tapi kalau bertambah hutang semata-mata nak bergaya pun susah juga, lainlah kalau barang yang sedia ada tu dah rosak atau dah buruk sangat. Saya takde shopping raya kot tahun ni. Ala kadar je sudah, pakai yang mana ada. Nak melawa pun nak tunjuk kat siapa sangat? Lain la kalau ada pasangannya, boleh la nak sedondon ke, nak serasi bersama ke...ye tak? Pastu boleh la jumpa bakal mak mertua. ;)

Hari tu ada la saya beli kerepek. Bukan untuk raya pun, untuk bulan puasa. Stok bulan puasa kena ada, baru sedap duduk depan tv sambil tunggu masuk waktu Isyak. Balik tarawih boleh makan lagi. Sekarang ni pun musim baru EPL dah bermula, sambil menonton perlawanan bola sepak boleh la mengunyah. Bila nak berhenti mengunyah ni? ish ish..

Pagi tadi masa dalam perjalanan balik dari kampung ke KL, mak saya dah singgah di Parit Raja beli kerepek untuk raya. Penuh but kereta. Kerepek ni kalau beli banyak takpe, pasti habis juga. Kalau kuih raya beli banyak sangat, belum tentu habis. Huu..saya paling minat kerepek ubi. Sedap.

Monday, August 8, 2011

Wednesday, August 3, 2011

Bola, bola juga..

Yang wajib jangan dilupa.. :)
* Gambar ihsan daripada Faizul.

Saturday, July 30, 2011

Kecewa, tapi puas hati

Keputusan perlawanan berkesudahan seri 1-1, sekaligus menamatkan perjuangan Harimau Malaya dalam kempen Kelayakan Piala Dunia 2014 apabila tewas kepada Singapura dengan agregat 4-6. Seperti dijangka, ketiadaan Safiq Rahim melemahkan bahagian tengah skuad negara. Banyak hantaran yang tak tepat kepada rakan sepasukan. Ketiadaan Aidil Zafuan yang hanya sempat bermain beberapa minit melemahkan bahagian pertahanan, dan ketiadaan Nurshahrul Idlan Talaha di bahagian serangan juga antara faktor kepincangan skuad negara. Nasib baik la Khairul Fahmi yang bermain di posisi penjaga gol, kalau tak awal-awal lagi kita dah bungkus.

Walaupun kecewa kerana kalah, saya tetap puas hati dan bangga dapat pergi ke stadium memberi sokongan padu kepada skuad negara. Pukul 5.20 petang seorang kawan saya call, dia cakap dia dah ada kat dalam stadium. Gile lah, semakin membara perasaan saya nak sampai ke stadium. Masa tu saya dan seorang kawan saya masih dalam perjalanan dari Bangi. Saya sampai di perkarangan stadium pada pukul 6 petang. 3 orang lagi kawan dah sedia menanti. Pergi surau, lepas tu pergi makan kejap. Pukul 6.30 petang kami dah masuk ke dalam stadium melalui pintu hijau. Kami tak dapat nak cari kawan saya yang masuk awal tu sebab gangguan isyarat telefon. Perkara biasa la tu kalau stadium dah sesak. Takpe la, dia pun bukannya sorang, ada 5-6 orang juga. Lagipun tempat yang dia duduk di tingkat 2 dah agak penuh. Maka kami pun naik dan duduk di tingkat atas sekali.

Semangat penyokong yang hadir dapat dirasai apabila stadium bergema dengan nyanyian lagu Negaraku sejurus sebelum perlawanan bermula. Setiap kali bola di kaki pemain negara dan setiap kali Khairul Fahmi menyelamatkan cubaan pemain Singapura, penyokong akan bersorak memberi sokongan. Masa Safee Sali menjaringkan gol, punyalah gamat satu stadium. Bayangkanlah sorakan 90,000 manusia. Memang gila keadaannya! Saya sampai dah tak dengar suara sendiri sebab bising sangat. Kepada Skuad Harimau Malaya, terima kasih kerana dah mencuba sedaya upaya. Sesungguhnya kalah atau menang itu perkara kedua, yang paling penting ialah semangat berjuang dan melawan hingga ke saat terakhir perlawanan. Syabas juga kepada para penyokong, kita dah melakukan tugas kita!

* Selamat berpuasa.. :)

Sunday, July 24, 2011

Menanti tanggal 28

Perlawanan pertama, pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 antara Singapura dan Malaysia semalam berkesudahan 5-3 memihak kepada Singapura. Aksi skuad Harimau Malaya pada separuh masa pertama amat mengecewakan walaupun merobek gol Singapura seawal minit pertama hasil jaringan Safee Sali. Ismail Faruqi ternyata belum mampu menggalas tugas dalam kesebelasan utama. Barisan pertahanan sering hilang konsentrasi. Tapi yang paling saya bosan tengok ialah penjaga gol, Sharbinee Alawi yang banyak tercegat di pintu gol. Hasilnya Malaysia ketinggalan 1-4 usai separuh masa pertama.

Mujur bang Rajagobal menukar percaturan dengan memasukkan Amirul Hadi dan Abdul Hadi pada separuh masa kedua. Baru la Malaysia dapat mengawal sedikit permainan, dan berjaya merapatkan jurang melalui jaringan Abdul Hadi dan Safee Sali. Namun sebelum tamat perlawanan, Singapura sempat menyumbat 1 lagi gol. Adoii..rapuhnya benteng pertahanan kita.

Takpe..takpe.. Perlawanan kedua akan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 28 Julai nanti. Masih ada 90 minit lagi masa perlawanan. Saya sudah pasti akan ke stadium untuk memberi sokongan padu kepada pasukan kebangsaan. Walaupun mereka akan beraksi tanpa kapten pasukan, Safiq Rahim yang menerima layangan kad merah, saya harap skuad Harimau Malaya akan berjuang habis-habisan! Ganbatte kudasai!!

Aummm...

Wednesday, July 20, 2011

Kurang satu beban

Minggu lepas saya bekerja di Pulau Pinang selama 4 hari, dari hari Isnin hingga Khamis. Berbulan-bulan sebelum tu dah mula persiapan untuk ke sana. Entah dah berapa banyak mesyuarat yang saya dah masuk. Acara ni acara paling besar untuk tahun 2011 ni. Bila tarikh acara makin dekat, makin sibuk la jadinya, maklumlah urusetia. Hari Ahad, sehari sebelum bertolak tu pun masih sibuk dengan persiapan. Balik dari kelas Bahasa Jepun pukul 2 petang terus berkampung di pejabat sampai pukul 2 pagi dengan 3 orang lagi rakan yang cekal. Sampai di rumah dah pukul 3 pagi, terus kemas beg. Selesai mengemas beg, jam menunjukkan pukul 4 pagi. Kalau tidur, lepas tu nak bangun seawal jam 6 pagi memang saya ragu-ragu sikit hasilnya. Jadi saya bercadang nak berjaga je sampai Subuh, baru hebat.

***

Haa...dah pukul 7.45 pagi? (tertidur gak..demm). Bas bertolak pukul 8.30. Kelam kabut saya bersiap menggunakan kuasa Gaban. Pukul 8.05 pagi saya dah memecut ke pejabat. Sampai di pejabat pukul 8.45 pagi, saya tengok bas dah bertolak. Saya bertenang. Saya masuk ke pejabat, ambil beberapa barang yang perlu dan menuju ke foyer sambil mengheret beg beroda. Sampai di foyer, saya masukkan beg dalam SUV yang sedang menunggu. Nasib baik saya pergi naik Ford Everest..hehe.

***



Sibuk dengan kerja sampai tak sempat nak meronda nak pekena nasi kandar, pasembor atau char kuey teow. Nak tengok marka Penang pun tak sempat tau. Cuma sempat berjalan di tepi laut sepanjang Persiaran Gurney je. Apapun saya lega acara ni dah berakhir. Kurang satu beban kerja untuk tahun ni.


Saturday, July 9, 2011

Teka tepat

Baru-baru ni saya ada masuk satu contest. Saja la nak masuk, lagipun saya tak pernah masuk mana-mana contest yang dibuat oleh blogger, sebab kebanyakan contest nak kena letak gambar la, nak kena jadi follower la, nak kena buat entri la....saya tak reti sangat. Yang ni senang, jawab je terus. Setelah mencongak guna sempoa, saya pun letak jawapan saya. Tak sangka apa yang saya jawab tu tepat. (Ini jawapannya)

Kelmarin saya dah dapat hadiah contest tu. Yang menariknya sebelum buka sampul surat tu, saya sempat teka apa yang ada di dalamnya. Tepat lagi tekaan saya...hehe

tadaa..
Terima kasih Kak Jie! :)

Thursday, June 23, 2011

Serangan Anonymous

Ada aku kacau bini orang? Takde..
Ada aku kacau tunang orang? Takde..
Ada aku kacau awek orang? Takde..
Ada aku hutang dengan orang? Takde.. (orang hutang dengan aku ada la)
Ada aku cari pasal dengan orang? Takde..
Jadi apa masalahnya sekarang?

2011.06.19 - depan rumah ^!*%#@

Sunday, June 12, 2011

Bangun tidur di pagi Sabtu

Hari Sabtu minggu lepas, bangun je dari tidur saya tengok hari dah siang. Jam dah pukul 9 pagi. Dalam hati mengomel...cis tak dengar pulak bunyi alarm handphone ni, mungkin kena tukar lagu yang lagi ganas. Saya capai handphone yang dah terjatuh ke lantai. Ada 3 missed call dari nombor ayah, panggilan terakhir pukul 6.30 pagi. Oops, mesti mak yang call guna handphone ayah, panggilan solat dari Johor.

Kedua-dua orang tua saya balik kampung minggu lepas. Diorang bertolak pada Jumaat malam bersama adik dan adik ipar saya. Jadi bila balik dari main futsal pukul 2.30 pagi tu, memang diorang dah takde kat rumah. Bila dah penat main futsal, tidur pulak pukul 3-4 pagi, selalunya memang tak sedar bunyi alarm pukul 6.00 pagi. Kena ada orang panggil, sahut-sahut sikit nama tu baru sedar diri.

Semalam, balik je dari main futsal saya malas nak lengah-lengah sebab pukul 7 nak pergi kerja. Mandi, lepas tu terus bersedia untuk tidur. Selalunya saya tidur kat dalam bilik, kadang-kadang je tidur kat ruang tamu. Semalam saya pilih untuk tidur di ruang tamu, biar senang orang nak kejut. Dah tutup lampu semua, saya pun baring di atas sofa. Sekarang ni dah terbiasa, sebelum tidur online sekejap guna handphone. Sambil baring tu saya pun tengok la emel, tengok blog ni dan tengok FB. Dekat FB ada pulak kawan share video Maharaja Lawak Minggu 11 - Jozan. Kahkahkah...kelakar gila si Johan. Tak guna, dah baring nak tidur pun boleh tergelak lagi. Sorang-sorang pulak tu.

***

Di pagi yang hening, saya terdengar nama saya dipanggil. Sayup-sayup bunyinya. Makin lama makin jelas, lalu mata pun terbuka. Saya nampak emak di dapur sedang menyiapkan sarapan. Semasa lalu di dapur, saya kata pada emak sambil memeluk bantal..."Hari ni kena kerja."  "Kerja?" soal emak. "Ya, kerja." jawab saya dari atas tangga. Masa tu emak cuma nampak kaki saya.

Friday, June 3, 2011

Kawan dengan orang kuning

Rasa macam dah lama awak tak update kan.. Ala, takde apa yang menarik pun. Weekdays kerja, weekend duduk rumah, apa yang menariknya. Tapi weekend lepas ada la juga keluar. Keluar pergi servis kereta, pergi Ampang Point, ronda Uptown Danau Kota, ronda Low Yat, semuanya sorang-sorang. Best ke idak? Bosan ye dak? 

Kalau dah sorang ni, keluar pun kena bersebab la. Takde la saja nak jalan-jalan...tengok barang apa yang boleh dibeli...tengok cikaro. Malas ah.. Yang pergi Ampang Point tu sebab bayar bil telefon. Pergi Uptown sebab nak tengok perlawanan akhir Champions League kat mapley. Sampai kat sana pukul 12.15 pagi. Disebabkan pukul 2.45 pagi baru perlawanan bermula, jadi saya ronda la kat Uptown dulu. Terbeli la juga satu seluar. Tapi masa tengok bola tu takde la sorang, kesian sangat tu kalau sorang. Meleleh air mata kalau cerita kat orang. Ada la 8 orang kawan yang tengok sama masa tu. Pergi Low Yat pula sebab nak daftar talian Digi. Haha..selamat tinggal Maxis, kamu tu tak jaga hati saya langsung. 10 tahun saya setia dengan kamu tau. Sudah la, sekarang saya nak kawan dengan orang kuning. Nak tengok ada kimia ke idak.

Cuti sekolah kali ni takde pula jemputan kenduri kahwin yang saya dapat. Selalu tu bukan main bertindih lagi. Sedara la, kawan la, tapi kali ni tenang je. (Helo! semua orang dah kahwin ok..) Oh, ye ke? Takpe la, saya bawa diri dulu..

Thursday, May 26, 2011

Kemunculan bersama Toon Army

Kira-kira 2 bulan lepas, Eric Abidal disahkan mempunyai tumor pada hatinya dan terpaksa menjalani pembedahan. Dia yang merupakan pemain kelab Barcelona dan pasukan kebangsaan Perancis dinasihatkan berehat dari bola sepak buat sementara waktu. Sejak saat itu, dia tidak tahu adakah dia akan dapat beraksi di padang lagi. Ramai pemain dan peminat bola sepak di seluruh dunia telah menghantar ucapan dan sokongan kepadanya melalui pelbagai laman web sosial dan laman web sukan.

sumber
Di Malaysia, Hooha.my telah menganjurkan Hooha Sports Fanslife Viewing Party bagi menutup tirai EPL bagi musim 2010/2011. Acara ini telah berlangsung di Restoran Piccadilly, Millenium Square, PJ pada 22 Mei 2011 dan dihadiri oleh beberapa kelab penyokong bola sepak EPL di Malaysia. Kelab penyokong yang hadir pada malam itu ialah Manchester United, Liverpool, Arsenal, Totenham Hotspur, Everton dan Newcastle United a.k.a Toon Army Malaysia.

Di samping berkumpul untuk menonton perlawanan terakhir EPL bagi musim 2010/2011, acara lain yang diadakan ialah sesi beramah mesra, kuiz, cabutan bertuah dan sudah tentunya makan. Enak-enak makanannya. Satu lagi acara istimewa pada malam itu ialah menurunkan tandatangan pada sehelai jersi Barcelona untuk diserahkan kepada Eric Abidal, supaya dia tahu peminat bola sepak di sini pun mendoakan supaya dia sihat sejahtera. Kan bagus mendoakan kesejahteraan orang, lebih-lebih lagi saudara seagama.

Penyokong MU meraikan kejuaraan liga kali ke-19...kecoh
Penyokong Spurs...orang lama
Toon Army Malaysia.. :)
satu-satunya penyokong Everton yang datang.. (orang di belakang tu nampak riang)
from Toon Army..
to Eric Abidal...
Sebenarnya pada tanggal 3 Mei yang lalu, Eric Abidal telah membuat kemunculan semula bersama kelabnya Barcelona. Dia masuk sebagai pemain gantian pada masa kecederaan, menggantikan Carles Puyol dalam perlawanan separuh akhir Champions League menentang Real Madrid. Dengan ucapan yang dihantar khas dari Malaysia ni, semoga dia akan lebih bersemangat untuk meneruskan kerjayanya dalam bola sepak. Oh ya, semoga pasukanku terus maju pada musim depan!