Saturday, November 6, 2010

Pelik tengok pengantin berarak

Tengahari nanti saya nak pergi kenduri kahwin di Sungai Buloh. Eh, yang muda-muda ni cepat pula kahwin ye. Alhamdulillah, dah sampai jodoh kan... Minggu lepas ada kenduri kahwin juga. Saya pun pergi la ke majlis tu, mana tahu berjumpa jodoh ke...;p

Lepas Zohor pengantin lelaki pun tiba. Dia bersama 'rombongannya' mula berarak lebih kurang 20 meter dari rumah diiringi paluan kompang. Bila dah sampai depan pintu pagar rumah, mereka berhenti seketika sambil kompang terus dipalu. Pengantin perempuan dari dalam rumah pun berjalan diiringi pengapitnya dan mengambil tempat di sebelah pengantin lelaki. Kemudian mereka pun berjalan beriringan menuju ke pelamin yang tersedia di dalam rumah. Macam tu la kebiasaannya kan, mana ada pelik.

Oh ya, lupa nak bagitahu...rumah tu rumah pengantin lelaki. Majlis sebelah pengantin perempuan dah berlangsung minggu sebelumnya. Rombongan yang berarak bersama pengantin lelaki ialah keluarga pengantin perempuan. Sekarang pelik tak? ;p

Bingka: Bosannya nak pergi kenduri sorang-sorang...ish

37 comments:

Adie McArchie said...

whoa! kenapa pulak keluarga pompuan yg iring lelaki? x cukup korum kot..

Lan Bingka said...

bukan masalah tak cukup korum tu..;p

Kujie said...

ehh..memang pelik. Biasanya kalau majlis di rumah pengantin lelaki...pengantin datang bersama.

Sebab itu majlis 'sambut memantu'. Pengantin lelaki yang bawa isteri dia balik ke rumah dia .

farhana said...

Haaaaa..memang pelik...
Tak pernah tengok lagi...
Puas berfikir, tp xjumpa2 jugak reasonnya

pakeri said...

ala,ape nk peliknye,umah sebelah2..bile2 leh sambut menantu.hahaha

Lan Bingka said...

Kak Jie: tu la kan.. patut datang berdua

farhana: memang pertama kali tengok macam tu..haha

Lan Bingka said...

pakeri: mana ada sebelah2..;p

yonna said...

lol.serius pelikk! maybe x cukup orang kot? ke ada adat mana2 ke -__-

Lan Bingka said...

yonna: keluarga belah perempuan ada dalam 20 orang.. ramai je..;p

Suey Al zahra said...

Lelaki tu,maybe anak tunggal kot.

Lan Bingka said...

Suey Al zahra: dia ada 4 org adik beradik..;)

meowwmania said...

musykil gak nih hurmm...

Lan Bingka said...

meowwmania: saya dah seminggu musykil..hehe

✿....rossa alina....✿ said...

memang pelik la..err..nak kawen gak..kekekekeke.. ;p

Lan Bingka said...

rossa alina: cepat sikit..;p

+qAsiH naDiRa+ said...

bab kawen ni lemah la~saya tau makan je~malas plak nak tengok pengantin berarak~selalu umi y nak tgk~hehehe~

Lan Bingka said...

qasih: masa tu memang saya tengah dok bersembang kat luar rumah.. jadi saya tengok la..;)

amboi, pentingkan makan je eh..;p

eL said...

Macam mana? Macam mana? Cuba cerita sekali lagi :-)

Lan Bingka said...

eL: Tak nak...hikhik

zirconia said...

bila nak berteman pula nie lan? hehe :D

Lan Bingka said...

zirconia: i wish i know..;p

maCy said...

erk. hahahaha. amat kelakar. habis mekap~

maCy said...

i mean utk mnggu la. tggu plak ngn famili belah laki~

Lan Bingka said...

maCy: pengantin laki ye2 la gi bersiap kat tempat lain, pengantin pompuan plak yg bersiap kat umah dia..hehe

Ann said...

aku pon de prob yg same la...pelik x kalo pi ngn kwn ngn laki dia? pelik x?

Lan Bingka said...

Ann: sangap dibuatnya..huhu

tia said...

erk ?
apesal camtuh ?
siyes pelik!

Lan Bingka said...

tia: sama2 lah kita pelik..;p

hentakbelipat said...

saja nk buat klainan gamaknya..ke pengantin perempuan pun terasa nk kene arak jugak

Lan Bingka said...

hentakbelipat: memang berjaya buat tetamu bingung..

fairuz said...

eh jap..ape yg pelik?
kah kah kahh. aku ni slow betul lahhh

rombongan yang berarak bersame pngntin lelaki ialah kluarge pngntin pompuan. hummmmm.

lol!! hahahah. memang lembab aku nih. nk bace 2 3 kali tak paham2. type baru phm! mmg pelik. mne pngntin pompuan 0_0

Lan Bingka said...

fairuz: pengantin pompuan bersiap dan tunggu di rumah pengantin lelaki..;p

annfrendly said...

eh.. memang pelik..
selalu lelaki berarak ke umah perempuan..

haaa.. memang bosan gi kenduri sorang.. Semoga lan cepat jumpa teman sehati sejiwa ye..

Lan Bingka said...

annfrendly: kalau nak kelainan, boleh la cuba..;p

semoga ada peneman gi kenduri..hehe

Mohd Shahrul Hafizi said...

Memang pelik. Dorang tak berapa faham adat kot.

Takkan takda awek kot ko ni.

Lan Bingka said...

Shahrul: takde buat seketika..;p

Mohd Shahrul Hafizi said...

Tak payah awek-awek la Lan. Ko terus cari isteri je. Awek-awek ni banyak cons dari pros.