Thursday, August 12, 2010

Jeling param

Hai semua.. Bagaimana dengan hari pertama berpuasa semalam? Mesti baik-baik saja kan.. InsyaAllah kalau dah niat berpuasa, kita akan mampu bertahan sehingga masuk waktu berbuka. Semalam saya bersahur dengan cempedak goreng dan kurma. Ada je nasi, tapi tak terasa nak makan. Pagi-pagi semasa di pejabat perut saya dah mula berbunyi...krekk..krukk..krekk. Ahh, ganggu betul la. Malu kat orang sebelah. Mungkin perut dah terbiasa memproses makanan pada waktu begitu. Kali ni kosong pula. Sudah la perut, baik kamu berehat saja.

Tempat kerja saya balik macam biasa, pukul 5.00 petang. Mengantuk betul dalam perjalanan pulang ke rumah semalam. Bulan puasa tahun lepas pun macam tu, asal balik waktu petang mesti mengantuk. Berjuang saya nak tahan mengantuk. Tapi gagal juga sekali tu, tengah terperangkap dalam traffic jammed, sedar-sedar kereta Proton Satria di depan dah tercium...oopss.

Apa cerita dengan pasar Ramadhan? Harga makanan berpatutan tak? Tahun lepas harga kuih RM2.00 untuk 5 biji. Tahun ni masih sama ke? Saya tak ke pasar Ramadhan pun semalam. Kat status facebook tertulis: "hari ni nak jeling je param.. tak singgah". Saya tak sedar pun masuk waktu berbuka. Tiba-tiba terdengar suara mak dalam bilik, "la, tidur rupanya...bangun-bangun, dah masuk waktu ni".

Malam tadi semasa tarawih, ada tazkirah. Ustaz kata.. kalau sedang bersahur, tiba-tiba terdengar suara azan, rileks je...habiskan makanan dan minum seadanya. Tapi habiskan yang di dalam mulut saja ye, bukan yang di dalam pinggan.. ;)

Bingka: hari ni nak jeling param lagi..

32 comments:

Ann said...

aku sahur dh berat2..bshur ngn nasi..jwbnye krekk krukk kreek jugak lah

huhu bahaya tol lah ko punyer ngntuk ni...bek tido jap after solat zuhur or asar..

yott said...

ofis saya balik awal 1/2 jam dari biasa but waktu rehat tengahari tolak 1/2 jam jgk..

Lan Bingka said...

ann: setakat 2 hari bersahur ni, saya belum makan nasi lagi..:)

tu la kan, hari lain ok je..hmmm

Lan Bingka said...

yott: oo..gitu. tak kisah la kan..janji balik awal skit

Mohd Shahrul Hafizi said...

Param? Loghat negeri mana tu? Aku semalam berbuka nasi dengan sup tulang dan kuih melaka (semuanya mak masak). Puasa kalini seronok berbanding puasa sepanjang tujuh dahulu sebab duk rumah dah sekarang ni. Hehehe.

Lan Bingka said...

shahrul: bukan loghat la, singkatan pasar ramadhan je tu..haha

meowwmania said...

param tu apa?

Lan Bingka said...

pa+ram = pasar ramadhan..;p

balik kerja tadi saya jeling je param, tak singgah..haha

penaberkala said...

sahur memang kurang selera, tp makan apa yg perlu

salam ramdhan, selamat menjalani ibadah puasa

tak sempat lg nk ronda2 bazar ramadhan
relax lu, bg can kat org lain dulu
mesti berpusu-pusu awal2 ramadhan

Lan Bingka said...

penaberkala: salam ramadhan bro! betul tu, banyak lagi masa nak ke bazar ramadhan..

arsaili said...

salam ramadan dan selamat berpuasa

Lan Bingka said...

arsaili: waa..dah lama tak dengar berita. selamat berpuasa!

annfrendly said...

heheh.. perut berbunyi2 kriuk.. krek.. kelakar..
next time mesti makan nasi.. takpun gantikan dengan roti taw..

haaa..
kat area umah saya pun banyak gerai kat bazar jual kuih 5 ketul rm2. kekadang tak berbaloi sebab tak sedap, santan basi lah.. santan bau tengik lah.. isk..

tapi ade gak gerai yang masih jual rm1 utk 3 ketul kuih.. kena pandai cari..

Lan Bingka said...

annfrendly: sahur tadi dah makan nasi, mak saya dah letak separuh pinggan..saya potong lagi jadi suku..;p

santan basi pun ada? ish..tak patut tu..

kalau ada kuih RM1 utk 3 ketul pun, mesti kecik2 je saiznya..

maCy said...

ouh camtu ke.. bukan kne kumur?

Lan Bingka said...

maCy: ye la, dah habiskan kunyahan tu kumur la..;p jangan gi tambah 2-3 suap plak..

el said...

Selamat berpuasa untuk Lan sekeluarga. Yours truly pun belum singgah ke mana-mana bazar ramadhan setakat hari ni. Masak walaupun simple. Esok lusa tak tau lah tu. Ofis kami balik awal 1 jam 15 minit dari hari biasa. Buat macam ofis sendiri :-)

Lan Bingka said...

eL: saya dah pegi param semalam (puasa ke-3), mak pesan ikan bakar.. wah, best tul dapat buat macam ofis sendiri..;)

selamat berpuasa!

annfrendly said...

tak makan nasi sebab tak lalu ke atau sebab lain?
kena gantikan dengan makanan yang lain..
makan bijirin ke...
kalau tak gerenti perut kriuk.. kreekk..

pagi2 tak berapa lalu kan nak makan nasik.. selera macam tade aje..

saya pun selalu ratah lauk aje..
jadi kucing.. heheheh

a'a.. betol.. kalau kuih rm1 , 3.. mesti kecik2.. selit celah gigi..

Lan Bingka said...

annfrendly: saya memang nak kurangkan makan nasi. misi bulan puasa..ehem ehem..;)

tapi kurma mesti kena makan, memang berkesan untuk tahan lapar sampai petang..

mana ada beli bijirin dah besar2 ni..;p takpe nanti saya makan jugak la nasi atau roti sikit, kena ada gak karbohidrat sebagai sumber tenaga kan..

Nurul Harun said...

hehehhee..
nurul selalu kalau bunyi azan dh kelam kabut nk telan yg dlm mulut punya.. kekee.. bila teringat rs nk tergelk pun ada.

Lan, tahun ni nurul nak duit raya eh.. ;p

Lan Bingka said...

Nurul: eh, orang dah keje dapat duit raya lagi ke? ;p

cik mas.. said...

ow..sye br tau param tu pasar ramdhan..igtkan sejenis kueh..hahahaha=P

Lan Bingka said...

cik mas: hahaha..bukan kuih la

hentakbelipat said...

harge makanan ni aku tgk lain2 di setiap param..tapi still nmpk mcm berp[atutan lah..kalau yang tak tu aku belum jmpe lagi

Lan Bingka said...

hentakbelipat: tul tu, harga bleh diterima la, takde mahal sangat.. tak jumpa nasi ambang lagi la..ish

BalqisShafiqa said...

rm2 untuk 2 biji kuih tu mahal.
Johor juah 6 biji rm2.
beza sikit sangat laa.

annfrendly said...

owh.. patutlah takmo makan nasik.. misi bulan posa rupanya..

owh.. makan kurma aje dah kenyang..
nanti saya pulak nak cube..

hah.. haritukan saya dah terkena..
beli mini martabak.. kecik aje.. saiz tak same.. sekeping 50sen..
belilah 2 keping.. sebab segan dah tertanya harga..

bile sampai waktu berbuka..
nak makan.. pastu.. rupanya min martabak tu dah basi.. masam intinya.. tong sampah yang makan..
rase sedih jea..

tak patut betul dorang jual...

Lan Bingka said...

balqis: RM 2 utk 5 biji la..;p

annfrendly: tu kes naya org tu, tak patut betul..

Mohd Shahrul Hafizi said...

LOL. PaRam. Ketinggalan betul aku ya. Hahaha.

Lan Bingka said...

shahrul: hehe..comel kan bunyinya

Mohd Shahrul Hafizi said...

Comel la gak. Macam bunyi muzik. Param param.~