Wednesday, October 7, 2009

Langkah bendul

Beberapa hari yang lalu, saya menonton perlawanan bola sepak (Arsenal vs Blackburn) sambil melipat kain. Jarang sebenarnya saya buat kerja-kerja melipat ni. Ye la, adik-adik ramai..hehe. Tapi hari tu nampak banyak pula kain baju yang belum berlipat, berlonggok atas sofa. Hmm...lipat je la..mood pun tengah ada.

Kebetulan akak jiran sebelah datang, jumpa adik perempuan saya.

Jiran: "Khusyuk betul tengok bola, tu yang malas nak pasang Astro kat rumah tu"
Saya: "Haa...(pandang dia sekejap)...hehe"

sambung tengok bola...

Jiran: "Amboi, rajinnya...untung la siapa jadi bini dia"
Saya: "Ish...baru hari ni je la saya lipat"
Jiran: "Kalau abang tu jangan harap la nak lipat. Tunggu kita pengsan baru dia lipat. Kita pengsan pun dia tak lipat kot"
Saya & adik: "Hehehe..."

Jiran dan adik perempuan sambung berbual..."muffin, cup cakes, sticker terima kasih, barang hantaran, katering...bla bla bla..."
Saya dan adik lelaki sambung tengok bola...

Jiran: "Along, setuju tak?"
Saya: "Apa dia?"
Jiran: "Langkah bendul.."
Saya: "Kenapa?"
Jiran: "Ye la, pihak lelaki bagi hadiah, sebab langkah bendul.."
Saya: "Setuju...setuju!"
Hahahaha...kami semua tergelak
Jiran: "Tanya Along memang la dia setuju!"
Hahahaha...ketawa berderai lagi..

Hmm...saya tak kisah pun sebenarnya pasal langkah bendul ni. Orang tua saya pun tak kisah sangat. Tapi orang tua yang lain (saudara dan kenalan) yang sibuk-sibuk. Saya pun takde nak minta hadiah apa-apa pun.

Tapi kalau orang nak bagi...saya terima je...hehe

14 comments:

Afida Anuar said...

hurmmm....baru ni adik laki sy kawin...adik laki ni no 3..sy sulung. langkah bendul kakak n abang dia...awal2 masa plan kawin dulu, nenek saudara sy bising gak la..tak kasi dia langkah bendul..alhamdulillah mak n ayah sy tak kisah...dah tak ikut adat tuh dah skrang. bla bla bla kawin jugak la dia..

dah kene langkah bendul.. tp sy pun tak mintak apa2..n diorang pn tak kasi apa2..ok la...

Lan Bingka said...

Afida Anuar: terima kasih kerana melawat..

baguslah tu, tak payah nak susah-susah. kalau si adik dah jumpa jodoh yang sesuai, dia kahwin je la dulu..

cHeRyNa PiReS said...

tak sabar lak nak tunggu adik sha langkah bendul. ehehe...

bila lagi giliran abang?

Lan Bingka said...

sha: aik, tak sabar jadi bendul eh..hehe

abangnya nanti la..;)

JuliaNa said...

selalunya dengar kalau adik perempuan langkah bendul kakaknye, pihak lelaki kene bagi kat kakaknye tu..tapi kalau langkah bendul kat abang, jarang pulak dengar abangnye dapat apa2 hadiah..apapun kalau orang nak bagi terima je la kan.. :)

tak terlambat lagi rasanya nak ucap.. SELAMAT HARI RAYA en azlan!! :)

Faizul said...

Aku dulu bukan bendul...Rumah aku langkah..hehehhee...

Lan Bingka said...

Juliana: Selamat Hari Raya!

Faizul: betul gak kan...hehe

eL said...

A'ah..selalunya kalau adik perempuan, kakak yang dapat hadiah. Lelaki belum pernah dengar. Tapi kalau adik lelaki kahwin, langkah kakaknya, kakak pun tak dapat apa-apa...hahaha...ayat sedih sebab adik lelaki saya yang kahwin dulu. Tahniah lah kat adik tu.

ken_Tank91 said...

ko tunggu apa lagi..
sekali r ngan adik ko..
buat dua majlis terus..
baru meriah..huhuhuh

Kujie said...

Kak Jie pun kena jadi bendul..dan kena langkah juga dulu.... masa tu bakal adik ipar mmg kenal, jadi senanglah berkira....main hang aku je lah..kehkeh

Lan Bingka said...

eL: betul gak kan, tak pernah dengar plak adik lelaki langkah bendul kakak..

ken_Tank91: salam kenal

kak jie: oo..ye ke.. hmm..tak kisah la kan siapa kahwin dulu.. yg penting bahagia dan berkekalan..;)

yOnnA said...

hidup terlalu terikut dengan adat kot. padahal takde benda :)

Lan Bingka said...

yonna: yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan..

Nazra~ said...

ye spatutnya trpulang kt adik bradik yg dilangkah bendul tu. tp ada gak yg melebih2 mintak memacam

-___-"