Thursday, December 4, 2008

Mohon dimurahkan rezeki

Dengar cerita sekarang ni banyak syarikat dah mula membuang pekerja, kesan daripada kemelesetan ekonomi dunia. Dijangka mulai bulan depan makin ramai pekerja yang akan ditamatkan perkhidmatan. Sebuah kilang berhampiran tempat kerja saya akan menamatkan perkhidmatan pekerja berstatus kontrak dan akan merehatkan sejumlah kakitangan tetap selama 2 bulan tanpa gaji. Bukan pekerja saja yang susah hati, majikan juga pening kepala. Semalam saya bersembang dengan seorang kawan, dia menceritakan bapa tunangnya pening kepala bagaimana nak buang 400 orang pekerja. Jika tidak dia pula yang akan menghadapi risiko dibuang kerja. Sebuah bank tempatan dikhabarkan sudah bersedia untuk membuang lebih 1000 pekerjanya. Kawan saya yang bekerja sebagai arkitek di Dubai juga dalam keadaan tidak stabil. Syarikat-syarikat besar di sana sudah mula membuang pekerja. Syarikat tempat dia bekerja pula sudah mula membuat polisi-polisi baru, saja nak buat pekerja tak seronok bekerja di situ. Aduh..susahnya keadaan sekarang ni.

Banyakkan berdoa saudara-saudaraku, mohon dimurahkan rezeki. Jangan bimbang, rezeki Allah ada di mana-mana.

4 comments:

eedany said...

Salam Jumaat Lan Bingka...

betul tu lan... rezeki ada di mana2. kalau terpaksa berhenti kerja...apalagi buatlah business kecil-kecilan.

mana tau rezeki dorang di sana kan, kan?

:)

Kujie said...

Bidang pertanian masih terbuka luas...berbakti pada tanah

benny said...

salammm...

btul la tu.. macam2 cerita aku dgr da.. rmai gk kwn2 aku kne terminate kontrak.. alhamdulillah thn ni aku di limpahkn rezeki.. belum konvo da dpt keje.. pastu konvo.. then dpt plak smbg master aku.. de lg rezeki allah bg kt aku.. dpt keje tetap kt UPNM... alhamdulillah sgt...

hisham said...

insyaalah..rezeki allah ada dimana2...sama2 kt doakan utk kwn2...termasuk lah aku sekali...rindu nk balik m'sia...bila pikir balik, kena buang pun best gak...leh balik m'sia....