Friday, November 21, 2008

Berhemah di jalan raya

Sekarang ni semakin banyak iklan keselamatan jalan raya oleh JKJR disiarkan di tv. Memang bagus sebagai salah satu cara mendidik pengguna jalan raya di negara kita. Antara yang popular ialah iklan yang dilakonkan oleh Adibah Noor dan seorang lagi pelakon tu (tak ingat la nama dia). Iklan-iklan tersebut menasihatkan pengguna jalan raya supaya; mengetatkan tali topi keledar, mematuhi had laju, memandu pada jarak yang selamat, tidak memotong barisan, tidak mencelah dalam kesesakan trafik dan mematuhi lampu isyarat. Satu lagi perkara yang saya rasa patut diingatkan kepada pengguna jalan raya ialah tidak membuang sampah keluar dari kenderaan. Bengang rasanya kalau tengok orang buang sampah keluar dari kenderaan. Kadang-kadang sampah yang besar pun dilontar dengan selambanya. Kalau ditegur, nak bertengkar pula. Apa salahnya simpan dulu sampah tu dalam kenderaan hingga tiba ke tempat yang dituju. Hmm...susah betul nak ubah sikap orang kan...

4 comments:

Faizul said...

Bila ko cerita pasal ni...teringat kat BAS MINI, LEN SENG, FOH HUP, SRI JAYA...kat dinding bas ada tulis."DILARANG MEMBUANG KELUAR KENDERAAN"..heh...Tapi aku biasanya tak buang sampah keluar dari kereta...biasanya aku akan simpan dulu tin, plastik atau apa2 la..sebelum berhenti dan buang kat tong sampah..kecuali satu benda ni..puntung rokok...macam mana nak simpan beb..terbakar kereta aku nanti...hehehehehe..

P/S - AMARAN KERAJAAN MALAYSIA MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN....

Lan Bingka said...

nak buang puntung rokok kena hati-hati ye, jangan sampai kena orang..;)

arsaili said...

salam...cukup pantang org buang sampah dr kereta..rasa nak rejam sampai mati jer..ahahaha...psstt!!! yg buang putung rokok lagi la sakit hati...dah tau merokok sediakan la pasir kat dlm kete..abis merokok tenyeh jer kat situ..kalau tak..isap jer kat bara tu..supaya padam...then buang jer dlm plastik kat dlm kete...ahahaha.( opsss maaf yer Faizul....)

p/s ute tu..pick up or utility truck

Faizul said...

Arsaili: maaf diterima... memang sesuatu tabiat yang buruk...aku setuju..tapi agak sukar diubah...heh.. (alasan...)